Kultur

Ida Lorentzen: By Virtue of Protection, 2016

Det er ingen lukkede rom i Ida Lorentzens interiørmalerier, men åpne dører og sollys gjennom vinduer. Rommene er tomme og uten møbler og ellers gjenstander som røper et bomiljø. En betrakter skal tydeligvis ikke feste seg ved et personlig innbo, bortsett fra at det er fjernet eller ennå ikke satt på plass. I min naivitet tenker jeg i de baner mens jeg egentlig burde fokusere på fraværet og de tomme rommene, som egentlig ikke er tomme for nærvær, og det av et ganske annet slag enn et personlig inventar.

Det som er spesielt ved Ida Lorentsens bilder ligger i sollysets diskrete erobring av rommene. Vegger og gulv, vinduer og døråpninger er presist og saklig utformet. Det høres kjedelig ut, men den utsøkte og velmodulerte koloritten, samt lysføringen, binder det hele sammen til en velkomponert og visuelt vakker fylde. Helheten er så avstemt og tiltalende at man føler seg fredfull til sinns. Selv om rommene er tomme er de allikevel fylt med et emosjonelt nærvær som setter betrakteren i en tilstand av indre harmoni.

Man kunne egentlig kalle disse maleriene for sinnbilder, de peker både mot atmosfæren i de malte rommene, men samtidig også den indre tilstanden hos kunstneren. Derfor er også utstillingstittelen «INTERIOR REFLECTIONS» talende. I konkret forstand fremheves lysrefleksene i de romlige strukturene som igjen speiler kunstnerens refleksjoner på det indre plan. Hvorvidt kunstneren på det indre plan befinner seg i en like fredfull og harmonisk tilstand som det bildene uttrykker, aner jeg ikke. De kan like gjerne være uttrykk for et ønske om å komme dit.
For oss betraktere spiller det ingen rolle. Det vesentlige består jo i at maleriene viser et lysfylt og vakkert interiør og samtidig speiler en emosjonelt ladet atmosfære. Denne dobbeltheten i uttrykket håndterer Ida Lorentzen med en finstemt koloritt og stor sans for sollysets stemningsskapende muligheter. Hun har malt slike interiørmotiver i mange år, men med denne mønstringen nå Galleri Haaken har kunstneren nådd et avklaret stadium av malerisk skjønnhet og motivisk mening. Men sett i sin helhet utstråler nok de største formatene en langt større motivisk styrke, enn de mindre.

Galleri Haaken:
Ida Lorentzen, malerier
Varer fra 19/10 til 19/11, 2017