Del III

Verdens helse­organisasjons general­direktør Tedros Adhanom Ghebreyesus under en presse­konferanse i WHO-hoved­kvarteret i Genève den 20. desember 2021. Foto: Salvatore Di Nolfi / Keystone via AP / NTB.

Til tross for mange feil­vurderinger og merkelige anbefalinger fra WHO, hadde norske myndigheter en bedre og langt mer pragmatisk tilnærming til covid-19-pandemien enn mange andre land. Norges helse­direktorat tok for eksempel tidlig tak i problemer med Astra­Zeneca- og Janssen-vaksinene, og var også et av de første landene som advarte om bruken av mRNA-vaksiner i yngre grupper og trakk anbefalinger om å vaksinere dem. Dette var mulig fordi Norge hadde autoritet til å foreta egne vurderinger og avgjørelser, uavhengig av WHO. Likevel er Norge, som mange andre land, fremdeles rammet av responsen: Fra og med høsten 2021 har Norge hatt en vedvarende over­dødelighet som ikke har avtatt.

Covid-19-pandemien har allerede framtvunget mange nye initiativ som leder oss nærmere en sentralisert kontroll­modell. Det framstår nå som åpenbart at et fåtall sponsorer og produsenter av farma­søytiske produkter står i en unik makt­posisjon. Gjennom tilknytningen de har opparbeidet seg til WHO og regjeringer, kan de nå utøve stor innflytelse på globale helsetiltak.

Helse, miljø og sikkerhet er imidlertid ikke lenger bare et medisinsk begrep, men har i økt grad også blitt militært og etter­retnings­relatert. Enkelte lands forsvar og etter­retnings­organisasjoner bærer nå sterke ambisjoner om å overvåke populasjoner og bevegelses­mønstre. Etter angrepet på World Trade Center i New York den 11. september 2001 satte amerikanske etter­retnings­tjenester i gang en bred overvåking av amerikanere som bare har tiltatt i omfang. I dag er det ikke lenger terrorister fra Midtøsten som rettferdig­gjør økt overvåking, men en trussel om biologiske angrep og behov for smittevern. Argumentet er at denne risikoen ikke er lokal, men global.

Over de siste par tiårene har for eksempel Johns Hopkins Center for Health Security, en ikke-statlig organisasjon som startet med fokus på bio­terrorisme og var sterkt involvert i covid-19-monitorering, holdt pandemi­simulasjoner som er ment å forberede og beskytte befolkninger mot epidemier og katastrofer. I 2001 avholdt de en en miltbrann-bioterror­simulering kalt «Dark Winter», som tilfeldigvis ble etterfulgt av et milt­brann­angrep og deretter en milt­brann­vaksine. Johns Hopkins arrangerte også «Clade X» i 2018, som fastslo at vaksiner måtte kunne utvikles «i løpet av måneder og ikke år», mens «Event 201» i oktober 2019, fokuserte på et verdens­omspennende korona­virus­utbrudd. Denne simulasjonen ble gjort sammen med Bill & Melinda Gates Foundation og World Economic Forum. I 2013 publiserte Johns Hopkins en rapport kalt «Biosecurity and Bioterrorism» (biosikkerhet og bioterrorisme), som senere ble omdøpt til «Health Security» (helse­sikkerhet).

Mye av denne aktiviteten har i stor grad ledet oss fram til dagens situasjon, og uten å gå for mye i detalj ser man linjene i utviklingen fra terrorisme til helse­sikkerhet. Fordi det i hovedsak er de samme kreftene som utvikler biologiske våpen og har gjennom­førings­evnen til å skape pandemier – tilfeldig eller ikke – øker derfor behovet for helse­sikkerhet og over­våkende mekanismer. Sett i sammenheng med stort fokus på korona­virusvforskning fra årtusen­skiftet, er dette en relevant observasjon, som blant annet ble klart belyst i en presentasjon til Europa­parlamentet av dr. David Martin den 3. mai i år.

Dette danner bakgrunnen for WHOs foreslåtte verdens­omspennende pandemi­traktat, som er ment å signeres senest i mai 2024 av 196 medlems­land. Under denne vil nasjoner overlate mye av sin individuelle bestemmelses­rett til WHO og indirekte til de som kontrollerer organisasjonen. Dette betyr i realiteten at et uten­forstående, offentlig–private organ i økt grad vil influere hvordan Norge angriper framtidige kriser.

Selv om general­direktøren for WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus, uttaler at pandemi­traktaten ikke påvirker suvereniteten til medlems­landene, foreslås det også betydelige endringer i det inter­nasjonale helse­reglementet (IHR 2005). Disse kan i teorien vedtas med et simpelt flertall i Verdens helse­forsamling (World Health Assembly) – som er WHOs styrende organ – uten nasjonal parlamentarisk vurdering eller offentlig debatt.

IHR-endringene pålegger hver nasjon å innføre lovgivning som tillater opprettelse av et nasjonalt IHR kontakt­punkt («National IHR Focal Point»). IHR-kontakten vil ha ansvar for å overse at medlems­land oppfyller sine forpliktelser. Dette inkluderer blant annet å innføre monitorering av nye virus, identifisere dem, vurdere trussel­nivå og iverksette respons. Gjennom kontakt­punktet har WHO i teorien fullmakt til å utstede bindende krav til ned­stengninger av samfunn og grenser, karantener, reise­restriksjoner, maske­bruk, vaksinasjoner, medisinske undersøkelser og andre tiltak som de finner passende.

Forslagene innebærer også en kraftig økning av WHOs budsjett. En del av denne tilleggs­finansieringen er nødvendig for å etablere omfattende overvåkings­prosesser i alle medlems­landene. Det legges for eksempel stor vekt på høsting av mikrobielle, epidemio­logiske, kliniske og genomiske data, noe som forespeiler enorme investeringer i kontroll­systemer, digitale platt­former, helse­produkter og -utstyr. Dette vil gjøre det mulig for nasjoner å implementere et sentralisert, inter­nasjonalt database­system som, hvis nødvendig, kan håndheve reise­restriksjoner via verktøy som vaksine­pass og test­sertifikater. Visjonen er at individuelle data (også genomiske) som innhentes, skal knyttes til en personlig QR-kode eller digital ID, og kan deles mellom landene man beveger seg i.

WHO har publisert en oversikt over de foreslåtte endringene på sin webside, og disse gir en kronologisk sammen­stilling av gamle regler og nye forslag.

Ikke overraskende oppfordrer IHR-endringene, så vel som den foreslåtte pandemi­avtalen, til omfattende globalt samarbeid for å motvirke dissens fra offisiell veiledning gitt av myndigheter eller WHO. Som beskrevet foregikk det under covid-19-pandemien en systematisk og målrettet under­graving av viten­skapelig debatt, forskning og observasjoner fra leger, forskere og akademikere verden rundt. Under pandemi­traktaten foreslås det å strekke dette enda lenger ved å utnytte kanaler for å motvirke feil­informasjon og des­informasjon, mens FN for ikke lenge siden kunngjorde et samarbeid med Google om å «eie vitenskapen». Dette virker selvsagt spesielt ironisk når man i ettertid vet at mye av des­informasjonen rundt svine­influensa, covid-19 og pandemi­vaksiner faktisk kom direkte fra WHO og de som styrte responsen. Smalere informasjons­distribusjon burde derfor gi ekstra stor grunn til bekymring.

Igjen, det er selvsagt ikke vanskelig å forstå at dette vil skape en selv­opprett­holdende pandemisk industri med store og grove interesse­konflikter, akkurat som mange fryktet i 2009. Systemet vil være finansiert av verdens skatte­betalere, men kontrollert av et FN-organ uten noe nasjonalt juridisk oversyn eller ansvar. Motivasjonen for å opprettholde finansiering vil drives gjennom å varsle og besvare oppfattede trusler, hvor de uunngåelige konsekvensene blir økt frykt og redusert frihet. Samtidig tilføres det profitt til WHOs sponsorer via farma­søytiske anbefalinger og mandater.

Avslutningsvis bør det også nevnes at WHO og medlems­landene vurderer forslag som kan gå på tvers av individuelle rettig­heter. Blant de mer urovekkende endringene som opprinnelig er foreslått, er fjerning av ordlyd som pålegger WHO å ha «full respekt for personers verdighet, menneske­rettig­heter og grunn­leggende friheter» i anvendelsen av det inter­nasjonale helse­regel­verket.

Merk også at signeringen av pandemi­traktaten og potensielle inn­skrenkninger av individuell frihet, sammenfaller med at EU innfører strengere lovgivning om ytringer på internett («Digital Services Act»), mens Stor­britannia har gjort det samme («Online Safety Bill») og i tillegg er i ferd med å endre menneske­rettighets­loven sin. I Norge er Kultur- og like­stillings­departementet i ferd med å gjøre en utredning som skal foreslå «tiltak mot manipulering av og svekkelse av tilliten til det offentlige rom gjennom des­informasjon, påvirknings­kampanjer osv.» Begreps­listen definerer for eksempel sann informasjon som potensielt skadelig. Dette er ikke en positiv utvikling.

Pandemi­traktaten vil gi WHO helt enestående fullmakter. Mens denne artikkelen ikke er ment å fokusere på debatt rundt ytringsfrihet, bør det norske publikum imidlertid begynne å stille spørsmål til hvorfor det er så lite offentlig debatt om IHR-endringene og konsekvensene av disse. Det som er tydelig, er at de som mener Norges politikk føres uavhengig av WHO eller globale, private aktører som for eksempel Bill & Melinda Gates Foundation, bør revurdere sin oppfatning.

 

Forhåndsbestill «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone her!»

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.