Boualem Sansal. Stillbilde: Fondation Varenne / YouTube.

– Angrepet på landsby­festen i Crépol var en pogrom i en rekke av pogromer som i et halvt århundre har fått det jødisk-kristne, sekulære og skjødes­løse Frankrike til å blø, sier Boualem Sansal til Front Populaire.

Uttalelsen kommer som et kontant svar på det første spørsmålet i et nylig intervju med den algeriske forfatteren i nettmagasinet som ble grunnlagt av den franske filosofen Michel Onfray:

«Hvordan analyserer De det som skjedde?» spør reporteren. «Det er ingenting å analysere», svarer forfatteren innen han leverer kraftsalven.

Før dette har det, som De vet, skjedd et langvarig indoktrineringsarbeid fra noens side, og det har pågått med andres passive eller aktive medskyldighet, til feigingenes frykt og svik, til myndighetenes reelle eller falske blindhet. Kirsebæret på toppen av dritten er den forrykte genetiske mutasjonen som får de intellektuelle til å slikke istedenfor å bite.

Den berømte forfatteren, blant annet av romanen «2084», nøler ikke med å trekke en linje til Hamas:

Det å angripe en landsby eller en kibbutz er likevel å gå mye lenger. Inntil da opererte drapsmennene på en listigere måte. De brukte enkelte mennesker som målskiver – gamle, gamle kvinner, barn. Her var det en hel landsby. Det var fire ting på én gang: en kommandooperasjon, en militær okkupasjon, en pogrom og en advarsel om at de best trente er klare til å angripe byer. Det Hamas gjorde den 7. oktober, er blitt en ønskedrøm og en målestokk for mange.

Hvor går Frankrike? Sansal sammenligner situasjonen med andre verdenskrig:

Det vet vi: mot nederlag og kollaborasjon med Brorskapets kamerater. For president Macron haster det med å ta på seg hatten som øverstkommanderende general og appellere til motstand, slik de Gaulle gjorde den 18. juni 1940, da han bare var brigadegeneral. Hvis Macron drar til London, blir jeg med ham. Han vil gå inn i historien, og vi med ham, hvis de får det som de vil. Mot krigen finnes det bare ett svar: krig. Og uten våpenhvile eller forhandlinger før den totale seieren. Det kan ikke forhandles om livet.

Sansal, som har blitt en av de viktigste intellektuelle i den fransktalende verden, sammenligner også med borgerkrigen i Algerie.

Vi gjennomlevde slike ting i ti år. Angrep på landsbyer, massakrer på sivile, plyndring av hus, voldtekt av kvinner, steining av nyfødte, kidnapping av unge jenter…

Det er selve Europa som står på spill. Etter århundrers dominans, eventyrlyst, ambisjoner, økonomiske og vitenskapelige fremskritt og sivilisatoriske gjennombrudd har vår verdensdel

nådd et slikt nivå av komfort at den har tillatt seg å leve som rike rentenister som tar med seg kjedsomheten og lømmelaktigheten fra feriested til feriested.

Resten av verden ser Europas svakhet:

Ved å si «aldri mer» istedenfor «til våpen, folkens» etter andre verdenskrig, har den europeiske sivilisasjonen rettet en appell til verden. Noen forstod det som at Europa sa: «Kom for å erobre og underholde meg. Jeg fører ikke krig lenger. Jeg har ingen hær, ingen grenser, ingen hindringer i veien». Andre forstod at Europa var i ferd med å oppgi sine gamle ideer om suverenitet, trodde at dette ville sikre freden og roen – og at Europa til gjengjeld ville tilby sin troskap, sitt marked, sin arv og sine døtre. Amerikanerne kom raskt med sin kjernefysiske paraply og dollar…

Men det skulle bli mye verre:

Afrikanerne kom med sine utrettelige fødselsrater, og muslimene kom på flyvende bønnetepper drevet frem av korandrivstoff.

Og begge er de sultne på lykke og makt, mener Sansal.

For en måned siden falt læreren Dominique Bernard som offer for islamismen på en videregående skole i Arras. De sa da til Le Figaro: «Fra Hamas til Arras har radikal islam startet en hellig krig mot Vesten.» Ser De en forbindelse mellom islamismen, denne «hellige krigen» og det morderiske barbariet i Crépol?

Mea culpa, jeg burde ha vært presis og sagt at islamismen fortsetter sin jihad mot vantroen hvor enn den er å finne og uansett hvilken form den tar. Dette begynte ikke nå, men for fjorten århundrer siden, i levetiden til profeten og hans følge.

Det er på tide at Frankrike forstår hva islamismen er, fastslår Sansal.

For europeere er det ikke lett å tale like fritt som den berømte forfatteren. Men Europa har en lang tradisjon for å dra rundt i verden og ta med seg de beste ideene hjem. I stedet gjør vi nå noe stikk motsatt. Det er ikke Algeries beste menn vi har hentet hjem.

Reconquête-aktivisten Damien Rieu har postet det som skal være en liste over navnene på dem som er pågrepet etter mordet på 16 år gamle Thomas.

Men Sansal bor nå fremdeles i Algerie. Det som venter Vesten, er tårer, konkluderer forfatteren – og gudene vet hva som kommer etterpå. Han tror det blir religiøst.

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.