Bjarne Melgaard, U.T. (The Serpent)

I Galleri Fineart på Tjuv­holmen går nå salget av Bjarne Melgaard-arbeider så det suser. Med tanke på kunstnerens dekadente og perverse tematikk, er det vel mer treffende å skrive at salget går som hakka møkk. I løpet av åpningen ble det registrert et salg på over 8 millioner kroner. Nå er det ikke så uvanlig at kunstnere har tegnet og malt det som befinner seg i under­buksa, men jeg har aldri sett noen som har vært så sykelig opptatt av tissen og rumpe­stumpen sin som Bjarne Melgaard.

Gjennom årene har Melgaard laget mange bilder og arbeider med slike hel- og halv­porno­grafiske temaer, ofte kreert i narkorus og sinns­forvirring. Her er det ikke lagt vekt formal harmoni og visuell skjønnhet, bare et ustoppelig behov om å velte seg i gjørma. En slik anti­estetisk strategi vekker naturligvis oppmerksomhet i mediene. Provokasjoner og perversjoner i kunstnerisk tapning trigger publikum, skjønt kunst­kritikerne holder en lav profil. Det er jo ikke mye kunstnerisk å vurdere i Melgaards verker, dessuten virker Galleri Finearts spekulative markeds­føring av den dekadente Melgaards-myten som en kunst­politisk bremse­kloss. Ingen kunst­kritiker tør å opponere, ikke engang i Klasse­kampen.

Selv om det kunstneriske hos Melgaard har satt seg fast i underlivet, og galleriet tenker mer spekulativt enn estetisk, går salget med hyper­digital hastighet, Investorene står i kø, og prisene har stort vekst­potensial. Om kjøperne har falt for Melgaards pubertale oppheng i pump og pikk, eller bare investert i forventet penge­vekst, er ett fett. Ved videre­salg kolporterer de det samme grumsete menneske­synet. Det hører til sjelden­hetene at investorene vurderer kjøpets kunstneriske kvalitet.

Bjarne Melgaards kunstneriske status og marked­spotensial ville ikke ha vært mulig uten å snylte på modernismens radikale tenkning om over­skridelse og brudd på kunstens område. Det var primært et opprør mot formale og tematiske tradisjoner. I dag er det ikke så mye å bryte med på det feltet. Kunstnerne har rasert det meste av sin egen profesjon. Ja, så radikalt at man ikke lenger kan se forskjell på kunst og søppel. Dermed også muligheten for å vurdere hva som er kunst.

For Bjarne Melgaard handler det ikke om å overskride kunstneriske tradisjoner. Han maler fanden på veggen og gir blaffen i estetikken. Fargemessig er bildene glorete og hysteriske, slik også den tegneriske streken har karakter av en ukontrollert Parkinson-adferd. Og så den maniske hangen til å krydre «motivene» med kjønns­organer, særlig den mannlige penisen eller skreppe­skruen. Kunstnerisk sett virker form­givning og motiv­utvikling som en sinns­forvirret prosess, hinsides kreativ styring og estetisk følsomhet.

Dette er ikke primært et formalistisk opprør mot kunstens tradisjoner, snarere en moralsk rasering av sosiale normer og tradisjoner. Et slikt anti­moralsk form­uttrykk virker naturligvis oppsikts­vekkende og pirrende, selv om det er kunstnerisk nedbrytende. Uansett er det en uttrykks­form som trigger investorene og ikke minst mediene som begge tjener fett på den visuelle fanden­skapen. Her gjelder det å handle mens bukse­smekken er åpen. Det er jo så frigjørende å se usensurert sex i det sosiale rom, og selvsagt kunne kjøpe et bilde for senere salg. Situasjonen er inn­bringende, alle prøver å mele sin syke mor.

Avslutningsvis er det interessant å se på et tidligere arbeide av Melgaard, nemlig skulpturen «The Lightbulb Man» (Bronse) fra 1997, som på denne utstillingen er støpt i sink, mangfoldig­gjort, gjennom­hullet og fargelagt helt uten estetisk omtanke. Nå er den opprinnelige «Lyspære­mannen» blitt markspist av store og grådige kryp som bare har etterlatt seg åpne, sorte hull. Kroppen fremstår nå bare som et tomt skall uten indre energi og uttrykks­behov. Det er vanskelig å se alle disse gjennom­hullede og innholds­tomme figurene som noe annet enn uttrykk for et uttømt kunstner­skap. En kapital­styrt form for anti­opplysning.

Joda, Bjarne Melgaard har allikevel litt av hvert å by på, men ikke en grense­over­skridende kunst. Det dreier seg snarere om grense­over­skridende investeringer iscene­satt av et Galleri med sans for butikk og snedig medie­fokus. Vi ser jo at samtids­kunsten har lite å by på av kreativitet og estetikk. Den slags kunst tar staten seg av, men investorene trenger noe mer, noe som er innbringende på lang sikt. Her har Bjarne Melgaard mye å tilby av fanden­ivoldske og moralsk frigjørende syner. At de mangler kunstnerisk gehalt, er bare en fordel. Da holder bare kunst­kritikerne og den kunst­faglige kompetansen seg unna.

Bjarne Melgaard, «Kathmandu»

Bjarne Melgaard, U.T. (The Serpent)

Bjarne Melgaard, «I destroyed everything»

Bjarne Melgaard, «The lightbulb man»

Galleri Fineart Oslo:
Bjarne Melgaard, «Serpent»
Varer fra 19/10 til 05/11, 2023

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.