Kategori: Kultur

Strandsonen på høyt politisk nivå

Tittelen kan misforstås som at den betente strand­sone-problematikken endelig kan bli behandlet av ansvarlige regjerings­politikere. Nei, situasjonen er faktisk motsatt. Nemlig at regjeringens kunnskaps­minister, Kari Nessa Nordtun (Ap), har fått gjennom­slag for å kunne bygge en fritids­bolig i strand­sonen ved Farsund – i strid med hva som har vært Ap’s prinsipielle strand­sone­politikk. Egen­interessen stikker dypere enn det politiske engasjementet.

Les mer»

Det funksjonelle og estetiske i arkitekturen

I over hundre år har den moderne arkitekturen prøvd å bli kvitt skjønnheten i bygg og boliger. Som om det estetiske aspektet ved arkitekturen hørte hjemme i en fortid vi må fortrenge og glemme. Takket være Arkitekturopprøret har landets innbyggere blitt informert og opplyst om at vakker bebyggelse fortsatt er en aktuell mulighet, for ikke […]

Les mer»

Fra armlengdes avstand til langfingra kunstnere

Prinsippet om armlengdes avstand og kunstens frihet synes ikke å ha betydd noe som helst i Kulturrådets tafatte holdning til den mye omtalte korrupsjonen i eget hus. At det er tillitsvalgte kunstnere som har misbrukt fordelingsordningen angår tydeligvis ikke administrasjonen.

Les mer»

Frits Thaulow i historisk tilbake­blikk

Frits Thaulows (1847–1906) kunstner­iske liv og virke doku­ment­eres nå grundig i en ut­still­ing av stor kunst­ner­isk og hist­or­isk inter­esse i Haugar kunst­museum i Tønsberg. Her er land­skaps­motiv­er og stem­nings­fulle by­prospekt­er – alle malt med inn­lev­else og tradi­sjons­bundet kunst­kompetanse.

Les mer»

Moderniteten spiser sine egne barn

I sin nye bok «Against the Machine» kommer den britiske forfatteren Paul Kingsnorth med radikal kritikk av moderniteten. Man må stritte imot for ikke å havne i en posthuman fremtid, der forbindelsen er brutt til det som gjennom historien har gjort menneskelige fellesskap mulige.

Les mer»

«Burning the Days» som kunstnerisk uttrykk

Lutz Bacher-utstillingen på Astrup Fearnley Museet viser et bredt utvalg av produksjonen til en kunstner som ble kjent for pop-kunst­objekter og konseptuelle strategier. Utstillingens tittel «Burning the Days» er treffende for museets utvalg av verker og kuratering. Her er det litt av hvert å se på, men i sum minner det hele om bort­kastet tid.

Les mer»

Gråtekoner og skrap­handel i Kunstnernes Hus

Det er dårlige tider for Kunst­ner­nes Hus. Hele byg­ning­en er under for­fall. I øyeblikk­et pågår også ut­still­ing­er preget av dyster­het og under­gangsvisjoner, med skrot­skulp­tur­er og en lyd­insta­llas­jon med trist orgel­musikk. Hadde det ikke vært mer opp­løft­ende med kunst­ner­isk skjønn­het og opp­bygge­lig musikk som kunne gi publikum glede og mening i livs­kampen?

Les mer»

Parkerings­pilarer på kunst­utstilling

I Kunstnerforbundets over­lys­sal har kunstneren Anders Sletvold Moe plassert noen firkantede, delvis bemalte pilarer med ulik høyde. Tittelen på installa­sjonen er «Parkert Søyle». Ambisjonen er å forvandle hverdags­objekter til kunstverk. Både formen og fargebruken følger et formalistisk skjema, som lever sitt eget estetiske liv.

Les mer»

Ludvig Karsten i Munchs museum

Munchmuseets utstilling av et 70-talls malerier av Ludvig Karsten er imponerende i antall og variasjon. Munch var noen år eldre enn Karsten, men de var i høy grad virksomme samtidig. Hos Karsten skapte farge og penselstrøk sin egen selvstendige virkelighet og estetikk. Med det for øye ble han en koloristisk mester.

Les mer»

Nasjonalmuseet i kunstnerisk knipe

Nasjonal­museets utstilling av inter­­nasjonal samtids­­kunst med tittelen «Fragment­ering» består av severdige arbeider som holder kunst­­faglige mål. Men som utstilling er den estetisk mindre interessant. Museet har solgt den faglige sjelen sin til Fredriksen-familien, og resultatet er et teoretisk, institusjon­elt museums­­prosjekt.

Les mer»