Kategori: Kultur

Ingen kvalitetssikring i Kunstnerforbundet

Kunstnerstyrte utstillingssteder som Oslo Kunstforening, Kunstnerforbundet og Kunstnernes Hus har det felles at de må finansieres med offentlige midler. De kan dermed føre en fri og uavhengig utstillingspolitikk, uten å tenke på salg av verker for å holde hjulene i gang. Man skulle derfor tro at de ville presentere interessant kunst.

Les mer»

Thorvaldsen i Kirkeristen, Oslo

Foto: Kaspar Hauser Disse to damer, støpt i sink en gang rundt midten av 1800-tallet, pryder fasaden mot Kirkeristen på stadsconducteur Christian Heinrich Grosch‘ basarer ved Domkirken i Oslo, oppført i årene 1840-59. Damen til høyre, med overflødighetshornet, er sannsynligvis den romerske gudinne Fortuna (av en ukjent kunstner), mens damen til venstre viser seg å […]

Les mer»

Mellom Lambda og Havne­lageret – Imperiet slår tilbake

Vi gikk for å se på alle de nye byggene i Bjørvika. Jeg spurte sønnen på 11 år hva han tenkte på da han så Lambda. «Darth Sidious», svarte han. Han er ikke den første som forbinder modernistisk arkitektur med den mørke siden av Georg Lucas’ fiktive Star Wars-univers.

Les mer»

Seriti Pinotage 2018

Pinotage – Sør-Afrikas nasjonale drue – oppsto i 1925, da Abraham Izak Perold (1880-1941) krysset den klassiske Bourgogne-druen Pinot noir med Cinsaut (kalt Hermitage i Sør-Afrika), som er mer motstandsdyktig mot et varmt klima. Men rankene ble rett og slett glemt bort, og unngikk med nød og neppe å bli rensket bort, og i 1941 […]

Les mer»

Fontener ved Oslo domkirke og basarene

Basarene ved Vår Frelsers kirke/Domkirken i Oslo ble reist i årene 1840-59 etter tegninger av Stadsconducteur Christian Heinrich Grosch (1801-1865). Her finner vi også tre fontener med tilhørende skulpturer av ukjente kunstnere. Alle er støpt i sink, som er rimeligere, men også mindre holdbart enn bronse. Den trolig eldste av dem er kjent som Rebecca, […]

Les mer»

Mainstream loppemarked i Kunstnernes Hus

Helhetsinntrykket av årets Høstutstilling tyder på ingen måte om fornyelse. Det er ikke lenger progresjon og overskridelse som preger verkene, bare stagnasjon og forvirring. Avantgardens drøm om permanent, kunstnerisk fremskritt er blitt et mareritt av stivnede påfunn.

Les mer»

The Cheshire Cat, AKA Filurkatten

Illustrasjoner av John Tenniel (1820-1914) The Cheshire Cat – (på norsk Filurkatten) opptrer i Lewis Carrolls Alice’s Adventures in Wonderland (1865), og er spesielt kjent for å stille svært avanserte filosofiske og språklige spørsmål på en humoristisk måte. Den var også kjent for sitt brede glis, og at den var i stand til å forsvinne […]

Les mer»

«Lykke-Per» på NRK – 
om friheten som blir tomhet

Bille Augusts dramaserie «Lykke-Per» basert på Henrik Pontoppi­dans verk med samme navn har søndag premiere på NRK 1. Historien problematiserer frihets­begrepet og antyder at friheten ikke kan eksistere uavhengig av tradisjoner, sedvaner og for­plikt­elser – i strid med hva vi ellers blir fortalt. For Lykke-Per blir den individ­baserte frihets­ideologien ikke løsningen, men problemet.

Les mer»

Kunst­kritikken i nærings­krise

Kunstkritikken er i krise. Kritikere må forholde seg til publikum, og hvordan engasjere publikum i noe meningsløst? Man har destruert tradisjonen og historien og befinner seg i et lufttomt rom. Menneskets drøm om den totale frihet ender i nihilisme.

Les mer»

Finsk malerinne med lite kunstnerisk å by på

Nå er jeg ennå ikke død og heller ingen ukyndig fagmann på fargens område, eller de maleriske dybder, men blir stående ganske stum og uengasjert over tegningene og maleriene til den finske kunstneren Nina Roos

Les mer»