Kultur

Det skjer stadig når jeg går på galleribesøk, at jeg støter på eldre kunstnere som et langt liv har jobbet med minimalistiske og intetsigende objekter. De utmerker seg hverken med fantasi eller uventede grep, bare en monoton og kjedsommelig gnaging på formale problemstillinger. Galleri Riis har i denne omgangen tauet inn to av denne sorten kunstnere, Siri Aurdal og Stein Rønning, som tydeligvis har gjort seg flid med å vise publikum eksempler på kunstens moderne meningstomhet.

Siri Aurdal har laget en installasjon som består av 59 plater i faget plexiglass. Platene har ulik farge, skåret i forskjellige formater og henger fritt fra taket. For å se og oppleve installasjonen må man bevege seg rundt omkring og mellom det hengende plexiglasset. Utstillingen kalles «Conversation», ikke akkurat noen talende tittel på meningsplanet, men installasjonen har sikkert fokus på den visuelle dialogen mellom ulik farger og formater i skiftende posisjoner.

Dette lys- og fargespillet er kanskje artig for småunger som ikke har så store kunstneriske ambisjoner, men selv da går leken fort over. Det gjør den faktisk også for voksne folk. De krever noe mer av den kunstneriske conversationen enn bare en kortvarig lek med lys og farger. På meningsplanet må man vel kalle dette et verk som kommer til kort. Noe lenger inn i den formale problematikken beveger Stein Rønning seg. Han han laget en merkelig hybrid av maleri og fotografi, der han her malt noen klosser, satt de oppå hverandre og så knipset dem med kamera, for deretter å printe resultatet ut med inkjet.

Bildene er ikke i det store formatet, heller ikke viser de kompliserte motiver. Men ifølge kunstneren er det dypsindige greier, visstnok koblet til en billedtradisjon som går helt tilbake til de de første nattverdsbildene i den kristne kirke.

Nå kan jeg ikke huske at det var så mange klosser i oldkirken eller i middelalderens nattverdsbilder, heller ikke at motivene den gang først ble malt og så fotografert etterpå, men kunstnere ser jo og tenker helt annerledes enn oss vanlig dødelige. Her må vi ikke glemme at Rønning er en ihuga minimalist, som må krympe et motiv til det minimale for å oppnå størst mulig mening.

Arkitektene har et fengende slagord for denne fremgangsmåten – less is more – og vi ser jo hva det har avstedkommet, stort sett kasseblokker blottet for skjønnhet og mening. Det er naturligvis mye geometri og matematikk i denne formen for kunstnerisk dekonstruksjon, noe som ikke akkurat har vært fremherskende i gamle nattverdsbilder, men det finnes faktisk folk som kan meditere over sin egen navle, og der finne veien til Nazareth.

«Conversation», prisantydning for hele installasjonen er 600 000 kr.

«No 22/40», pris: 16 000

«No 32/40», pris: 18 000 kr.

Galleri Riis:
Siri Aurdal, «Conversation», installasjon
Varer fra 9/3 til 27/4, 2019
Stein Rønning, 40 bilder
Varer fra 9/3 til 30/3, 2019