Danmark donerer 19 F-16-fly til Ukraina og Zelenskyj kom ens ærend for å takke. Nederland gjør det samme, men flyene vil ikke være klare til innsats før på nyåret. Observatører tror kanskje det vil være for sent.

F-16-flyene, som Danmark og Holland efter halvandet års krig netop er gået med til at levere med USA’s velsignelse, kan ikke blot gøre en forskel. De kan blive Ukraines sidste chance for at vende og vinde krigen.

Men samtidig er der flere grunde til, at det måske bare er for sent:

Det er nå vår- og sommeroffensiven har kjørt seg fast og det skal godt gjøres å dra den i gang igjen på nyåret. Holder styrkene så lenge?

For det første ventes de første 6 af de 19 donerede danske F-16-fly ikke at blive leveret i Ukraine før til nytår og de sidste af dem først i 2025. Ingen danske fly vil altså blive taget i brug i Ukraine før næste år. Men det tager også mindst et halvt år at uddanne de ukrainske piloter til at betjene de avancerede fly.

Men psykologisk virker det oppløftende på ukrainerne at hjelpen kommer.

Men hva med Danmark og dets forhold til Russland? Danmark har nesten ikke forsvar og har lite å stille opp med i en konflikt i Østersjøen. Det synes ikke bekymre regjeringen.

Zelenskyj sier Nederland har lovet å levere 42 fly, men det er ikke offisielt bekreftet.

Det er kommet inn en kjølig distanse i avisenes dekning av krigen som ikke var der før.

For det andet er der ingen garanti for, at flyene vil blive den eliksir, der flytter på frontlinjen, når flyene engang når frem. Godt nok udgør de en klar fordel ved at kunne støtte tropper på jorden, gennemføre langtrækkende missilangreb og at kunne gå i luftkamp med de russiske fly. Men ifølge militæreksperter skal der muligvis helt op til 100 jagerfly til, for at det for alvor rykker noget i krigen.

Det skriver Jyllands-Posten. NTB forteller at pilotene allerede er under opplæring på Skrydstrup flybase.

Rundt 70 ukrainske piloter, teknikere og annet flypersonell befinner seg nå på den danske basen Skrydstrup, hvor Zelenskyj og Fredriksen søndag også poserte på bilde om bord i et dansk F-16.

Norge er mer tilbakeholden enn Danmark:

Spørsmålet om norsk donasjon av jagerfly til Ukraina er under utredning, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) i en uttalelse til NTB.

– Det er et spørsmål som krever grundige vurderinger, som vi vil gjøre i tett dialog med våre allierte. Vi vil komme tilbake med en endelig beslutning om dette, sier Gram.

Han trekker fram at Norge bistår med opplæring av ukrainske piloter på F-16-fly her i landet, og at Norge ønsker å bidra til at Ukraina får bygd opp en moderne kampflykapasitet. (NTB)

Men altså ingen fly fra Norge foreløpig.

Amerikanske regimemedier slår an en ny tone. Washington Post skrev søndag at ukrainerne neppe vil klare å komme seg til Azov-havet hvor de kan true Kersj-broen.

Målet med den ukrainske modoffensiv var inden vinteren, hvor mudder gør kampe sværere, at nå Det Azovske Hav – den nordlige forlængelse af Sortehavet – og her ødelægge Ruslands 18,1 km lange bro til den russisk besatte Krim-halvø.

Putin indviede i 2018 sit prestigebyggeri af broen, der siden har forbundet det russiske fastland direkte med Krim og derfor også står som et potent symbol på hans annektering af Krim-halvøen i 2014.

Men en ny og fortrolig amerikansk efterretningsrapport, som Washington Post omtaler søndag, forudsiger, at den ukrainske modoffensiv end ikke vil nå den centrale sydøstlige by Melitopol i år.

Det Washington kunne sagt og som også Mette Frederiksen vet, er at Russland aldri kommer til å oppgi Krim. Det har vært klart fra første stund og den som innbiller ukrainerne noe annet, er ved å lure dem ut i en hengemyr som allerede har krev titusener av unge liv.

 

https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE16366076/analyse-danmarks-bidrag-af-19-jagerfly-til-ukraine-er-historisk-men-kan-ende-uden-betydning/

Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.