Kategori: Kultur

Jacques Derrida og «The Empty Man»

Den største skrekken ved «The Empty Man» må være at den ligner på virkeligheten. En usynlig profet, et mytisk og skrekkskapende vesen forhekser ungdommene og propper hjernene deres med filosofiske ideer og en virkelighetsforståelse der all kunnskap er falsk og individet en historisk konstruksjon.

Les mer»

Årets kunstjuryering av Høstutstillingen var feilaktig

Juryen ved årets Høstutstilling har kun vurdert verkene digitalt. Dermed forsvinner noe vesentlig: Kommunikasjonen mellom verket og den nærværende person i det fysiske rom. Håndens og åndens nærvær er innstilt på kommunikasjon med et spørrende subjekt.

Les mer»

Freut euch! Fryd deg over livet!

Arnold Böcklin (1827–1901) Die Lebensinsel – Livets øy (1888) Olje på mahogni, 93,3 x 40,1 cm, Kunstmuseum Basel. Stortingsvalget er nå en saga blott. Det ga glede til noen, gremmelse til andre, men verden går stadig sin vante gang. Og mens vi alle vakler videre, vil jeg glemme gamle gremmelser og gripe etter nye gleder. […]

Les mer»

Mye Fretex-kunst på årets Høstutstilling

Det hviler en Fretex-lignende atmosfære over utstillingsobjektene, som om de har vært brukt og blitt slitt i kantene. Kvaliteten er der etter, både hva angår materialbruk og ideer. Vi har sett den slags modernistisk kunst de siste 50 årene. I begynnelsen var de provoserende, nå er de ikke bare gått av moten, de har havnet i gjenbruksestetikkens årlige høstsalg på Kunstnernes Hus.

Les mer»

Nerdrums mesterlige maleri – refusert av samtidskunstens klovner

Det var ingen overraskelse at et stort maleri av Odd Nerdrum ble refusert av Høstutstillingens jury anno 2021. Selv om han i årenes løp nå og da har blitt godtatt, har kunstmiljøet aldri akseptert ham som en begavet kunstner.

Les mer»

Skulptural forvirring og teoretisk tåkeprat

Nylig gikk skulpturtriennalen 2021 av stabelen i Oslo. Skulptørene burde egentlig konkurrere om hvem som var best i verbalteoretisk vannlating, for katalogtekstene flommer over av dypsindigheter og teoretisk tåkeprat.

Les mer»

Høyblokken som kunstnerisk kaosprosjekt

Forleden gikk filmen «High-Rise» (Høyblokk) på Viasat-TV. Filmens tittel og innhold er hentet fra den britiske forfatteren J. G. Ballards bok (1975) med samme tittel, som er en dystopisk roman om hvordan beboerne i en toppmoderne høyblokk går fra forstanden i et arkitektonisk «perfekt» miljø.

Les mer»

Johann Gottfried Herder/Carl Loewe: Herr Oluf (1821)

Portrett malt 1785 av Anton Graff (1736-1813), 52,2 x 42,5 cm, Gleimhaus, Halberstadt. Den tyske dikter, litterat og prest Johann Gottfried Herder (1744-1803) ga blant annet ut samlingen Volkslieder (2 bind, 1778–1779), etter hans bortgang utgitt under tittelen Stimmen der Völker in Liedern. Ganske mange av dem var gjendiktninger fra andre europeiske språk, blant annet engelsk […]

Les mer»

Avnasjonalisering av norsk kunst som statlig oppgave

Kulturråddirektør Kristin Danielsen varslet for to år siden et politisk program hvor «mangfold» er forutsetningen for kvalitet. For å oppnå dette målet må «må vi bryte ned et kvalitetsbegrep som har flere hundre års forsprang». Denne nedbrytingen er nå i gang. Kunsten skal avnasjonaliseres. Forstår kunstnerne hva dette betyr?

Les mer»

Det nye Osebergskipet (sjøsatt 2013)

Aldri var Tønsberg så full av skuelystne som i 2013. Nye Oseberg skulle av stabelen. Kongeskipet Norge ankret opp, og alt var klart. Varpet gikk litt tregt, lite erfaring må vite. Selv med taubåt. Tønsberg var på tå hev og forventningen spent. Jo, den ble sjøsatt til slutt  Kongehus og folk pustet lettet ut. Man […]

Les mer»