Kategori: Kultur

Retroblikk på nonfigurative malerier

Bjørn Ransve er en underlig skrue i norsk kunstliv.

Les mer»

Edvard Munch møter reisende på Oslo Lufthavn

En spesialdesignet monter med kunstverk av Edvard Munch skal plasseres på Oslo Lufthavn. Kunstverkene skal byttes ut hvert år.

Les mer»

Tilløp til metafysisk maleri

Maleren William Nicolaysen har skjønt t den klassiske billedkunsten var stappfull av intellektuelle betydninger, symboler og åndelige referanser. Han legger inn i sine bilder betydningselementer vi kan fornemme, om ikke alltid skjønne.

Les mer»

En uforlignelig pastellmester

Kunstneren Roald Kyllingstad er et særsyn i dagens norske kunst, ikke bare fordi han er en figurativ kunstner, han er også hyperrealist. Det betyr at han må være en dyktig billedskaper, og det er han.

Les mer»

Oppdatert tomgods i Astrup Fearnley Museet

Mathias Faldbakken, en av de mest utilgjengelige og oppskrytte av våre samtidskunstnere, mønstrer nå nye verker i Astrup Fearnley Museet på Tjuvholmen

Les mer»

Tegnerisk tomgang og skulpturale bomskudd

Jan Groth er kjent for sin spesielle enkle strek. Groth har høy status, Festspillutstiller og nå en stor utstilling i Galleri Riis. Men er det dybde i «tegnene»?

Les mer»

På sporet av fortidens arbeids-mannfolk

Det hører til sjeldenhetene at arbeidsfolk blir skildret i dagens billedkunst, så man lurer umiddelbart på hva som har ført den unge Jørgen Platou Willumsen inn i en slik tematikk.

Les mer»

Høstutstillingen 2017: Tannløse objekter med Fritt Ords velsignelse

Høstutstillinger fortsetter å devaluere seg selv. Men noen få, positive unntak er bidragene talentløse og banale. Både produsentene og gjenstandene vil være glemt etter et par dager.

Les mer»

Arkitektonisk overgrep mot Theodor Kittelsens kunstnerhjem

Snøhetta har laget utkast til et Nasjonalt senter for Th. Kittelsen som bryter med hans kunst og med naturen som inspirerte ham. Det modernistiske arkitekturspråket er Kittelsen fremmed.

Les mer»

Fotografisk skjønnhet med bismak

Mikkel McAlindens fotografier har en monumental karakter som er slående og tiltalende. Det gjelder ikke bare den frapperende virkelighetskarakteren, men først og fremst at de er visuelt vakre, en egenskap som gjennom mange tiår har vært forbudt i samtidskunsten.

Les mer»