Bilder laget ved hjelp av kunstig intelligens (KI) blir i økende grad brukt i reklame. Dette melder NL Times.

Daan Odijk er datavitenskapssjef i det nederlandske medienettverket RTL. Han påpeker at kunstig intelligens reduserer kostnadene til reklame betraktelig, men hevder at KI også inneholder risikoer, som mangel på etnisk representativitet og uklare grenser mellom falskt og ekte.

For eksempel ble et reklamebilde i begynnelsen av datingshowet B&B Vol Liefde laget ved hjelp av KI-applikasjoner. Seeren ser forelskede par ta en drink på en terrasse, men i annonsen var ingen fotoseanse involvert. «I dette eksemplet klarte vi å redusere produksjonskostnadene betydelig fordi vi ikke trengte å fly til tre steder rundt om i verden med et mannskap og skuespillere», sier Odijk.

Ved produksjon av denne typen annonser måtte RTL forholde seg til det faktum at menneskene skapt av KI ikke alltid er representative. «En KI-modell er selvfølgelig trent og ofte optimalisert for å se så pen ut som mulig, ofte i retning av fotoshoots og fotomodeller. Men det er selvfølgelig ikke virkeligheten slik vi ser den. Det er vanskelig å få tak i folk. som ikke ser ut som en fotomodell,» forklarer Odijk.

Ledende forsker spår utvikling av kunstig superintelligens i nær framtid

Lotte Willemsen, direktør for Foundation for Scientific Research in Commercial Communication, bekrefter at kunstig intelligens i økende grad finner veien inn i reklamebransjen. «Det er anslått at produksjonen av reklame kan bli ti til tjue ganger billigere ved bruk av kunstig intelligens», hevder hun. Willemsen advarer imidlertid om at hvis KI trenes med ikke-representative data, kan det føre til innhold som hovedsakelig viser «hvite menn eller kvinner med et visst skjønnhetsideal».

Googles nye KI har nesten utryddet hvite mennesker

Det er også en risiko for at «grensen mellom ekte og falsk blir uskarp», argumenterer Willemsen, når virtuelle influencere promoterer produkter. Etter hennes mening kunne forbrukere da kjøpe produkter de ikke ville ha kjøpt hvis de visste at et spesifikt bilde eller en bestemt tekst kom fra en kunstig intelligens. Det er derfor viktig at rollen til KI i reklame er gjennomsiktig, mener hun.

Det foreligger nå ingen spesifikke regler for bruk av kunstig intelligens i reklame i Nederland, skriver NL Times.

Daan Odijk understreker at RTL er motvillige til å bruke KI-applikasjoner. Likevel mener han at de brukes relativt løst i reklame. «Når folk ser en annonse, forventer de ikke at den stemmer helt overens med virkeligheten».

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.