Stortinget vedtar tirsdag å svekke sin posisjon som rikets øverste myndighet ved å gi regjeringen økte fullmakter når det gjelder smittevern. Dette er ikke situasjonsbestemte og midlertidige fullmakter, men eksklusive fullmakter av generell og varig type.
Det er Støre-regjeringen som har foreslått økte fullmakter til å innføre meget inngripende tiltak i en situasjon med fare for spredning av farlige smittesykdommer. Regjeringspartiene har fått Høyre med seg i en hysterisk undergraving av Stortingets rolle som vakthund mot krenkelse av folks rettigheter og privatliv.
Alle stortingspartier utenom Den Store Koalisjon av Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Høyre ønsker en form for parlamentarisk etterprøving av tiltak som innføres med hjemmel i Lov om smittevern. Men disse partiene er i mindretall og kommer til kort.
Da kineserne for snart fire år siden slapp covid 19-viruset løs på en vergeløs verden, presenterte Solberg-regjeringen de mest inngripende tiltak mot folks personlige frihet siden 2. verdenskrig. Det kom påbud og forbud på løpende bånd. Stortinget samtykket i mye, men satte også foten ned for mange tiltak.
Erfaringene fra bekjempelsen av pandemien viser at regjeringen allerede har tilstrekkelige operasjonsmuligheter til å treffe effektive tiltak.
Nå foreslås økte fullmakter til byråkratiet. Kampen mot pandemien viste oss at dette også ble en kamp internt i byråkratiet. Folkehelseinstituttet mente på faglig grunnlag at det ikke var noe tjenlig tiltak å stenge barnehager og skoler, men Helsedirektoratet fikk regjeringen til å bøye seg for hysteriet. Folks rettigheter til å delta på møter og bevege seg i det offentlige rom ble altfor hardhendt beskåret. Den koronakommisjonen Solberg-regjeringen oppnevnte, kritiserte da også at menneskerettslige hensyn ved tiltakene ikke var tilstrekkelig ivaretatt.
De fullmaktene som vedtas tirsdag, fortoner seg som en parallell til de beredskapslovene Stortinget vedtok i 1950. Lov om særlige rådgjerder under krig, krigsfare og lignende forhold ga regjeringen omfattende fullmakter. Det var opp til regjeringen selv å beslutte om når «krig truer» eller «rikets selvstendighet eller sikkerhet er i fare». Her var ingen anledning til parlamentarisk etterkontroll. Regjeringen fikk rettslig adgang til å internere mistenkelige personer på ubestemt tid – uten at saken ble prøvd for domstolene. Regjeringen fikk også anledning til å innføre sensur av mediene, brevsensur og utvidet telefonavlytting. Lovene ga dessuten åpning for å etablere en særskilt forræderidomstol som kunne idømme dødsstraff for umiddelbar eksekvering – uten rett til ankebehandling ved ordinære domstoler.
Disse fullmaktslovene ble sterkt kritisert av Stortingets daværende opposisjon, men må ses på som utslag av den kommunistfrykten som rådet på den tiden. Norge var allerede beskyttet av NATO, og faren for militært angrep fra Sovjetunionen var ikke overhengende.
Erfaringene fra covid 19-bekjempelsen viser at Stortinget snur seg raskt rundt når det gjelder. Stortinget sto ikke i veien for de fleste av regjeringens tiltak, men sikret seg etterprøvbarhet. Denne demokratiske sikkerhetsventilen vedtar Stortinget nå å stenge.
Erna Solberg og Bent Høie sto i spissen for resolutt smittevern, men ble i en del tilfelle fanget av det hysteriet som rådde i Helsedirektoratet. Vi tror bestemt at sunn fornuft og en bredere vurderingsevne er sterkere forankret i Stortinget enn i statens kontorer.
Dypest sett er smittevernfullmaktene et nytt og hysterisk anslag mot folkestyret.
Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone her!»