Nytt

Europas manglende evne til å stanse strømmen av migranter over Middelhavet skaper nye markeder for menneske­smuglerne og andre utbyttere i Libya: slaver. Ifølge en rapport fra FN-byrået International Organization for Migration (IOM) så venter det mange en grusom skjebne idet de håpefulle ankommer Libya for å ta seg videre over Middelhavet.

“Migrants who go to Libya while trying to get to Europe, have no idea of the torture archipelago that awaits them just over the border,” said Leonard Doyle, chief IOM spokesman in Geneva. “There they become commodities to be bought, sold and discarded when they have no more value.”

BBC skriver at hundrevis av unge afrikanske menn har havnet på slavemarkeder i Libya. De av mennene som har kvalifikasjoner som håndtverkere blir solgt til en høyere pris.

Victims told IOM that after being detained by people smugglers or militia groups, they were taken to town squares or car parks to be sold. Migrants with skills like painting or tiling would fetch higher prices, the head of the IOM in Libya told the BBC.

De fleste av «slavene» blir holdt som gisler for at familiene skal betale løsepenger for dem. De som ikke hadde noen som kunne løse dem ut ble drept eller sultet, ifølge rapporten til IOM.

Det er kontinuerlig påfyll  av afrikanske menn som reiser til Libya for å komme seg til Europa. REUTERS/Joe Penney

Noen blir også deportert fra Libya tilbake til hjemlandet.  REUTERS/Luc Gnago

Mange drukner i forsøket på å ta seg over havet. REUTERS/Hani Amara

 

Men de aller fleste kommer seg til Europa.  Kvinner og barn først? Nei, de er igjen i Afrika. REUTERS/Zohra Bensemra

Og slik holdes migrasjonen gående. Hva de høyteknologiske landene i Europa skal gjøre med alle de afrikanske mennene som ofte kommer uten utdannelse har vi enda ikke sett noen gode svar på. Men hovedstedene er på bristepunktet av unge, enslige utenlandske menn hvilket skaper grobunn for kriminalitet blant de nyankomne og misstemning blant lokalbefolkningen.

Antallet som kommer over Middelhavet for å bli avlevert i Italia er høyere i 2017 enn det var på samme tid i 2016. 

Europeisk fergeassistanse i form av båter som Siem Pilot må ta slutt. I den anledning siterer vi gjerne Shakespeares Hamlet:

I must be cruel, only to be kind: Thus bad begins and worse remains behind.

BBC