Den kunstneriske kreativiteten har alltid hentet sin fagkunnskap fra virkelighetens formverden. Kunsten kan ikke overskride visse rammer uten å overflødiggjøre seg selv.
Da jeg forleden besøkte Henie Onstad kunstsenter for å se en stor mønstring av den jugoslaviske kunstneren Marina Abramovic, fikk jeg akutte minner om min kunstnervenn på galehuset.
Galleri Riis i Oslo mønstrer for tiden to umake kunstnere. Stein Rønning viser skulpturer og Katrine Giæver malerier og tekstiler. Rønning har i mange år gnagd på en formalistisk og minimalistisk formtradisjon.
Enkelte utstillinger er som å stange holdet i veggen, blikket stopper opp ved det ene bildet etter det andre og blir stående i stampe. I Galleri Haaken på Tjuvholmen finner vi for tiden den varianten.
I Munchmuseets serie med håndplukkede kunstnere som skal belyse Munchs storhet og betydning for den dagsaktuelle kreativiteten, stusser man hver gang over utvalget. Så også denne gang.
Avantgarden revolusjonerte seg selv til den totale isolasjon. Etter at alle rosenrøde utopier gikk fløyten har kunsten heller ikke noe fremtidig mål. Når både fortid og fremtid har opphørt, gjenstår bare anti-estetikken og terroren. Den toneangivende kunsten er derfor ikke lenger opptatt av det skjønne, men av det heslige.
Piemonte, lengst nordvest i Italia, mot grensen til Frankrike, er kjent for utmerkede (og dessuten ganske dyre, som den klassiske Barolo) viner. De er ofte basert på druene Barbera, Nebbiolo og Dolcetto. Månedens vin inneholder alle tre – blandingsforholdet er ikke oppgitt – men man kan allikevel si at disse tre druers ganske forskjellige karakteristikker […]
Camilla Grythe er maler til fingerspissene. Hun håndterer da også pensel og palett med stort pågangsmot. Dette er ikke noe detaljert pinsettmaleri, men en impresjonistisk portrettering av bygninger og byrom.
Beklageligvis, i Vanessa Bairds klaustrofobiske hjernekasseprosjektet har kunstnerens kreativitet blitt overstyrt av politikken og endt opp i en situasjon der estetikken er død.
To menn ble torsdag framstilt for varetektsfengsling etter at de ble pågrepet og siktet for å ha brutt seg inn på Universitetsmuseet i Bergen og stukket av med 400 viking-gjenstander.