Tyrkias første atomkraftverk kommer i drift i 2024 og det vil alene dekke ti prosent av Tyrkias energibehov. Landet planlegger ytterligere tre atomkraftverk de neste 30 årene, noe som vil redusere avhengigheten av importert energi betydelig.
Les mer»Mange norske fjell er pepret med vindkraftturbiner, og nå kommer solcellepanelene også. Et pilotprosjekt for solkraft er planlagt på Stokkfjellet i Selbu i Trøndelag, der 21 gigantiske vindturbiner står allerede. Hvor smart er det å satse på solcellepaneler på stor skala i en natur hvor det er vinter med mørke, snø og is halve året?
Les mer»Skyhøye gasspriser skapte stor bekymring i Europa i fjor, men siden er prisen returnert til gammelt nivå. Prisfallet skyldes en kombinasjon av faktorer; noen av dem hyggelige, andre ikke. Mindre etterspørsel har også å gjøre med avindustrialisering.
Les mer»Med økningen i oljeprisen som skyldes OPEC+-landenes produksjonskutt, er det i vår interesse å sette fart i «avkarboniseringen», sier EU-kommissær for det indre marked Thierry Breton.
Les mer»Elbilenes rekkevidde er langt mindre enn det reklamen sier, fordi det offisielle testregimet ikke gjenspeiler bruken i den virkelige verden.
Les mer»FREYR Battery har åpnet «første kapittel» av batterieventyret i Mo i Rana med en produksjonslinje for show og eksperimentering. Heller ikke denne gang ble det vist frem et eneste batteri.
Les mer»Sogn og Fjordane Energi tapte over en million kroner på hver av de ni vindmøllene på Lutelandet i Fjaler i 2022, et år med normal produksjon og relativt høye kraftpriser.
Les mer»Prisene for å transportere olje med tankskip stiger kraftig etter at EU og G7-landene vedtok å sanksjonere Russlands petroleumssalg. Russland eksporterer nå energien til Asia istedenfor Europa. Avstanden øker transportkostnaden.
Les mer»BP-sjef Bernard Looney sier at energiproduksjonen umulig kan være sikker, billig og «klimavennlig» på samme tid. Man må ofre én. Det er lett å se at «klimavennligheten» ofres. Like greit.
Les mer»Import av diesel fra Russland til EU blir forbudt fra 5. februar, men i mellomtiden kjøper unionen mer diesel fra Russland enn noen gang siden Ukraina-krigen brøt ut i fjor. Hvor skal dieselen deretter importeres fra? Helt sikkert fra Saudi-Arabia, Emiratene og Kuwait, sannsynligvis også Kina og India – trolig også Russland, om enn ad omveier. Prisen på diesel tegner til å øke.
Les mer»