Elbilenes rekkevidde er langt under det reklamen sier. Dette fordi det offisielle testregimet ikke gjenspeiler bruken i den virkelige verden.

Dette viser en ny stor undersøkelse som omtales i The Times.

Uavhengig testing av mer enn 70 elektriske kjøretøy viser at rekkevidden i snitt er 20 prosent lavere enn det reklamen tilsier.

Testen, som er i regi av forbrukergruppen Which?, fant også at batteriene i gjennomsnitt trengte 15 prosent mer strøm for å fullades enn det bilprodusentene oppga.

Dette betyr at elbilen koster mer i bruk enn det bilprodusentene sier, og i tillegg har de kortere rekkevidde.

Which? oppfordret alle som tenker på å kjøpe en ny elbil til å være «skeptiske» til det de blir fortalt, og gjennomføre «strenge» undersøkelser før de kjøper.

Dette kan kanskje være noe av forklaringen på at elbilsalget faller kraftig. Elbilsalget er tilnærmet halvert på verdensbasis, og i Norge er fallet mye større.

Interessen for å velge elbil ved neste bilkjøp synker markant.

Gigantisk smell i salg av elbiler for 2023

Resultatene fra undersøkelsen kommer bare noen dager etter at britiske myndigheter annonserte at bilprodusentene måtte forsikre at 22 prosent av bilsalget neste år var elektrisk, og 28 prosent innen 2025.

EU vedtok nylig at å selge biler drevet på fossilt drivstoff skal forbys fra 2035. Norge er som vanlig best i klassen, og flere partier har som mål at ingen nye fossildrevne biler kan selges etter 2025.

Ordbruken er interessant. 9. mars 2022 skrev Energi og Klima:

Skal det bare være lov å kjøpe nullutslippsbiler fra 2025?

Begrepet nullutslipp brukes ustanselig. Hvilke idioter er det som tror at man kan produsere elbiler uten utslipp? Hele klimamafiaen, alle politikere og de aller fleste journalister i regimemediene, ser det ut til.

«Vanlige folk» skjønner hvor dumt dette er, og en undersøkelse publisert i samme artikkel viser at nesten 70 prosent av nordmenn mener at alle biler skal kunne selges etter 2025, ikke bare elbiler og hydrogenbiler.

Men politikerne lar seg ikke stoppe, for vi jo gjøre dette hvis vi skal nå de hersens klimamålene.

Den britiske undersøkelsen viser også at det er de store bilene som kommer verst ut. Med andre ord: Familier, som av naturlig grunn trenger biler av en viss størrelse, vil bli dem som rammes hardest.

Vi som bor i iskalde Norge, vil selvsagt rammes enda hardere enn britene. For elbilenes rekkevidde reduseres under kalde forhold.

De skyhøye strømprisene vi har fått i gave av våre politikere, forsterker hele bildet.

Etter at mange lydige nordmenn har sløst bort store summer på disse elbilene, kommer neste skritt: Forbud mot elbiler.

I 15-minuttersbyen trenger vi ikke bil.

Les også:

Oslo som 15-minuttersby er ingen drøm, men en trussel

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok eller som e-bok!

Kjøp bøker fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.