Reliance Industries’ oljeraffineri i Jamnagar i den indiske delstaten Gujarat. India, som importerer olje fra Russland, eksporterer nå mer diesel til Europa. Foto: Reliance Industries Limited via AP / NTB.

Import av diesel fra Russland til EU blir forbudt fra 5. februar, men i mellomtiden kjøper unionen mer diesel fra Russland enn noen gang siden Ukraina-krigen brøt ut i februar i fjor.

Hver transporteres 770.000 fat diesel fra Russland til Europa, går det frem av data fra Vortexa som er omtalt i Die Welt. Verdensdelen vil importere mest mulig før forbudet trer i kraft, sier en oljeekspert fra det britiske analysebyrået til den tyske avisen.

Eksakt hvordan det globale dieselmarkedet vil fungere etter 5. februar, vegrer bransjeeksperter seg for å si noe altfor bastant om. Men sikkert er det at EU vil etterspørre mer diesel fra andre leverandører enn Russland i tiden etterpå, og volumet vil bli betydelig tatt i betraktning at Russland i 2022 har levert omlag halvparten av dieselen unionen importerer.

Det er grunn til å tro at Europa ikke vil gå tomt for diesel, men at prisen kommer til å øke, skriver Bloomberg.

“The lost Russian supplies will be replaced,” said Eugene Lindell, head of refined products at consultancy Facts Global Energy.

But it’s far from guaranteed.

Sannsynligvis vil mye av importen kommer fra eksisterende leverandører som vil eksportere mer til Europa, ikke minst Saudi-Arabia, Emiratene og Kuwait.

The most obvious place where Europe can get more diesel is the Middle East: it’s fairly close, particularly to countries bordering the Mediterranean Sea — assuming, of course, the Suez Canal doesn’t get blocked — and has huge new oil refineries coming online that will spew out millions of barrels of fuel. Abu Dhabi National Oil Co. has also already agreed a deal to supply Germany.

Også USA og India har økt dieseleksporten til Europa de siste ukene.

Men det er Kina som har mest ledig raffinerikapasitet:

“China policy is the game changer,” said Mark Williams, a research director at Wood Mackenzie Ltd. The country “holds the key to all of the surplus refining capacity globally.”

Dette er viktig selv om kineserne ikke skulle selge så mye mer direkte til Europa:

Shipments of diesel out of China have dramatically increased in recent months. While only a fraction of those cargoes sail all the way to Europe, they increase regional supplies. That then frees up barrels from other producers which can, in theory, head to Europe.

Så hva skjer med dieselen fra Russland? Noe av den kan gå til Kina eller India, eller for den del Tyrkia:

Turkey, for instance, which is not part of the EU, could in theory import large volumes of Russian diesel — it already takes a substantial amount — and then use this to supply its domestic market.

The non-Russian diesel it then makes in its own refineries could be sold to the EU, potentially at a much higher price.

Til syvende og sist kan det bli vanskelig for importører i EU å være sikre på hvor dieselen egentlig kommer fra, skriver Die Welt. Raffinerte produkter bærer ikke den samme signaturen som råolje gjør, og veien fra produsent til konsument kan gjøre en lang og kompliserte reise gjennom rør, havner og raffinerier.

Det synes nokså klart at Russland fremdeles vil dra fordeler av det europeiske markedet, og at EUs forsøk på å redusere pengestrømmen inn i Putins krigskasse, kan fylle kontoene i Beijing i stedet.

 

Kjøp billetter til Document-møtet i Oslo den 26. februar her.

Kjøp bøker fra Document Forlag!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.