Prisene for å transportere olje med tankskip stiger kraftig etter at EU og G7-landene vedtok å sanksjonere Russlands petroleumssalg. Restriksjoner på russisk råoljeeksport begynte i begynnelsen av desember. Sanksjonene skulle begrense russisk eksport av bl.a. råolje, men ser definitivt ikke ut til å fungere.

Russland eksporterer nå sin energi til Asia i stedet for til Europa. Dette krever flere oljetankere over lengre avstand, noe som ifølge Bloomberg har fått tankratene til å stige med 400 prosent.

The cost of moving gasoline and other fuels on ocean-going tankers is soaring days after sanctions targeting Russia’s petroleum sales.

Daily earnings for relatively tiny tankers delivering refined fuels in the Atlantic ocean have surged more than 400% this week, reaching $55,857, according to the latest data from the Baltic Exchange in London.

Tirsdag alene steg prisene med 58 prosent, den høyeste stigningen på én dag siden sent 2021.

Det fremhever en uønsket effekt av de aggressive tiltakene som er ment å begrense Russlands petroleumsinntekter. For eksporten fra Russland fortsetter. De benytter en «skyggeflåte» av tankskip som dermed ikke er tilgjengelig for resten av verden. Siden de må sende oljen sin helt til Asia, så kreves det flere tankskip som bruker lengre tid på transporten.

As many as 600 vessels have joined a ‘shadow fleet’ of ships helping Russia to keep its petroleum flowing. That in turn is leaving fewer vessels serving other oil exporters and is boosting the cost of freight.

EU blokkerte importen av russisk olje 5. februar. Før dette hevet de blokkeringen av innkjøp av olje fra andre steder for å sikre seg tilstrekkelig forsyning, noe som også har påvirket tankratene, siden tankskipene må bevege seg lenger.

Eierne av tankskip bryr seg selvsagt mest om sin egen bunnlinje, og selger seg til det høyeste budet.

– Det vi hører er at mange fartøy plutselig ble fjernet fra tonnasjelister og trukket mot Russland, sier Eirik Haavaldsen, skipsanalytiker ved Pareto Securities.

– Så plutselig var tilgangen til tankskip nesten forsvunnet i går.

Les også:

Viktor Orbán kaller EUs sanksjoner «et skritt mot krig»

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.