Hver dag denne måneden sender Russland 1,7 millioner fat råolje til Kina, forteller Bloomberg. Kinas import av Sokol-olje – råolje som i stor grad går til India – vil tredobles fra forrige måned og nå et rekordvolum på 379.000 fat pr. dag.

Strammer inn sanksjonene

ESPO-import (Eastern Siberia Pacific Ocean) av olje til Kina forventes også å øke og nå høyeste nivå siden januar 2023, ifølge Kplers-analyser gjengitt av Bloomberg.

Strandede Sokol-laster som var på vei til India, men som har ligget på vent utenfor Syd-Korea og Singapore efterat USA strammet inn sanksjonene mot Russland, er begynt å finne veien til Kina.

Indiske kjøpere later til å trekke seg tilbake på grunn av innstramningene av vestlige sanksjoner. Det skal også være blitt vanskeligere for Moskva å tilby samme rabatter på russisk olje som tidligere. Tankskipssporing viser at skip som var på vei til India skal ha snudd østover.

50 tankskip sanksjonert 

I midten av februar var 50 tankskip utsatt for sanksjoner efter å ha fraktet russisk råolje til priser over taket på 60 dollar.

Russlands statlige tankskipsselskap Sovcomflot er blitt ilagt en rekke sanksjoner, noe som ifølge Bloomberg har gitt selskapet driftsproblemer og medført økte fraktkostnader.

Nytt paradigme

Kinas utenriksminister Wang Yi har nylig fremhevet det dypere handelssamarbeidet mellom Beijing og Moskva som et «nytt paradigme for forholdet mellom store land».

 

Kjøp boken av Alf R. Jacobsen! Kjøp eboken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.