Iran er for tiden rystet av kraftige demonstrasjoner, der kvinner og menn har gått ut i gatene for å protestere mot det religiøse regimets krav om at alle kvinner må bruke hijab. Protestene ble utløst etter at 22 år gamle Mahsa Amini ble arrestert av Teherans sedelighetspoliti for ikke å ha brukt hijaben hennes «riktig» – og hun døde tre dager senere på et «utdanningssenter» hvor hun ble tatt for å lære «riktig oppførsel». Myndighetene har hevdet at Amini fikk et hjerteinfarkt, mens vitner sier at hun ble slått i hjel.

Videoer av iranske kvinner som åpenlyst brenner hijabene sine, og hvordan de støttes av iranske menn som forsvarer retten til sine koner, mødre, søstre og døtre til å ikke bli tvunget til å bære religiøse klær, spres nå på sosiale medier. Siden de første protestene brøt ut fredag, skal minst syv personer ha blitt drept og 450 personer blitt skadet, ifølge CNN. Et stort antall demonstranter skal også ha blitt arrestert av politiet. Til tross for myndighetenes voldelige behandling av demonstrantene, viser protestene ingen tegn til å avta.


Til venstre: Skjermbilde fra Facebook. Til høyre: Fra utstillingen Modest Fashion. Foto Josefin Utas

Samtidig pågår utstillingen Modest Fashion på Malmö Museer, en utstilling der hijaben står i sentrum. På Malmö bys nettside presenteres Modest Fashion som følger:

«I utställningen Modest Fashion på Malmö Museer möter du unga modeintresserade kvinnor i Malmö som tillsammans med studenter från Tillskärarakademin tolkat stilen Modest Fashion. [—]

Modest Fashion är en global modetrend som fick ett stort genombrott under 2010-talet. Många av de stora modehusen såväl som klädkedjor har egna Modest Fashionkollektioner. Inom trenden Modest Fashion ryms allt från street fashion till haute couture.

— Museets modeutställningar är alltid mycket populära. Senast visade vi utställningen Augusta Lundin, som drog stor publik. Vi hoppas att alla modeintresserade vill besöka utställningen Modest fashion och tror att den kan ge nya perspektiv till de besökare som vanligtvis besöker våra modeutställningar, säger Josefine Floberg, utställningschef på Malmö Museer.»

«Unge, moteinteresserte kvinner» som presenterer «en global motetrend» som «ga et stort gjennombrudd på 2010-tallet»?

Man kan spørre seg hvorfor?

Kanskje fordi det var et tiår da Sverige tok imot nærmere en million innvandrere, hovedsakelig fra islamske land hvor det Malmö Museer presenterer som «modest fashion» rett og slett er obligatoriske klær for kvinner og jenter. Hijab er ikke en motetrend, men et tegn på kvinnelig underkastelse og en seksualisering av kvinnekroppen. Hijab er en ettusen fire hundre år gammel tvang som sier at en kvinne som dekker håret er en hederlig, beskjeden og respektabel – modest – kvinne. Derav navnet på utstillingen.

Men. Den som ikke dekker håret er derfor ikke respektabel – eller mer rett ut en løs kvinne, en hore, ikke verdig respekt eller engang verdt fysisk sikkerhet.

En stor del av disse innvandrerne slo seg ned i Malmø, hvor omtrent halvparten av innbyggerne har innvandrerbakgrunn og hvor problemene med æresvold, klankonflikter og kvinneundertrykkelse nå er så store at det til og med får konsekvenser for byens førskoleansatte. Malmö by bestilte derfor i 2021 undersøkelsen Hedersrelaterad problematik i Malmö stads förskolor, og diskusjonene rundt den undersøkelsen viste blant annet at førskoleansatte tvang tre- og fire år gamle jenter til å bruke hijab mot jentenes uttrykkelige ønsker. Er det også «modest fashion», men på barneavdelingen?

Tre mil nord for Malmö Museums utstillingsrom ligger byen Landskrona. Der ble Partiet Nyans stemt inn i kommunestyret under søndagens valg, noe som betyr at et åpent islamistisk parti vil ha innflytelse over kommunens utvikling de neste fire årene. Hvilken konsekvens det får for kommunens innbyggere gjenstår å se, men faktum er at det var nok stemmeberettigede, islamistiske Landkrona-innbyggere til å gjøre det mulig.

Da de endelige resultatene fra landets kommuner ble offentliggjort, viste det seg også at Landskrona riktignok var den første som stemte antidemokratiske islamister inn i sitt demokratisk valgte kommunestyre, men det var ikke det eneste – Nyans fikk også mandat i Botkyrka kommune sør for Stockholm.

Så hva vil Partiet Nyans?

Etter en kikk på partiprogrammet og etter å ha sett og hørt hva partilederen Mikail Yüksel sier i intervjuer, ser det ut til at partiets tilhengere ønsker:

  • å begrense ytringsfriheten
  • innføre blasfemilovgivning som blant annet gjør det straffbart å brenne koranen eller fornærme den såkalte profeten
  • innføre spesiallovgivning for muslimer
  • brenne kunstverk som anses som krenkende for muslimer
  • hindre sosiale myndigheter i å gripe inn når barn blir skadet i muslimske familier
  • tillate islamistiske skoler, og selvfølgelig
  • tillate hijab på små jenter i førskoler

I tillegg er Nyans åpenlyst homofobe og antisemittiske.

Nyans velgere er med andre ord åpenlyst antidemokratiske, og ved valget 11. september siktet de mot demokratiets akilleshæl – å bruke demokratiet til å demontere demokratiet. Oppslutningen var ikke nok til et riksdagsmandat, men ifølge Valmyndigheten fikk partiet støtte av 28.352 velgere. Det er nesten dobbelt så mange som de som stemte på Alternativ för Sverige (AfS), nesten ti ganger flere enn de som stemte på Feministiskt initiativ (FI) og oppslutningen gjorde Nyans til det største av partiene utenfor riksdagen. Nå har de fått mersmak, og har samtidig vist svenskene at de er en politisk kraft å regne med.

Oppsummert ønsker Nyans å skape samme type samfunn i Sverige som allerede eksisterer i Iran – der kvinner og menn for tiden ofrer livet for å unnslippe den islamske tvangen til å bære hijab, mens Malmö Museer inviterer besøkende til å la seg imponere av «modest fahion».

Hvordan denne ligningen vil slå ut gjenstår å se, men én ting er sikkert: Mens svensken slumrer videre, blåser det opp til en perfekt storm.

Les også:

Islamistparti er innvalgt i to svenske kommunestyrer

Kjøp Johan Westerholms bok fra Document Forlag!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.