Sakset/Fra hofta

Storbritannias statsminister Boris Johnson, til høyre, med partner Carrie Symonds, snakker med veteraner etter gudstjenesten i Whitehall, London, søndag 8. november 2020. Symonds har fått tilnavnet Prinsesse Nut-Nut internt i ved statsministerens kontor. Foto: Chris Jackson / Pool Photo via AP /NTB

I en pakke statsminister Boris Johnson legger frem onsdag, lover han å forby salget av bensin- og dieselbiler innen 2030, og satse stort på vindkraft. Dette til tross for at England allerede har store og kostbare problemer med sin strømforsyning på grunn av vindkraft, sliter med enorme utgifter pga innvandring og korona-pandemien, og det finnes ikke infrastruktur som kan opprettholde en slik satsing.

Statsministeren omtaler satsingen som en «grønn industriell revolusjon», som også inkluderer penger til «karbonfangst», samt å utvikle nye kjernekraftverk for å «balansere» strømnettet når det ikke blåser. Den britiske regjeringen har tidligere lovet at forbudet mot normale biler skulle innføres fra 2040, men det var ikke godt nok. Norge vil forby salg av fossil- og dieselbiler i 2025 – altså om bare fire år. Markedet i EU ønsker imidlertid ikke elbiler, og derfor øker nå utgiftene til elbil-subsidier ekstremt over hele EU.

Målet med satsingen, er at strøm tilsvarende alt husholdnings-forbruk i Storbritannia vil komme fra vindkraft i 2030. Dermed forsøker Boris Johnson å kopiere politikken som Angela Merkel har brukt over 1000 milliarder euro på, men som har feilet fullstendig, og ført til full vindkraft-kollaps i Tyskland. Hvis det ikke virker i Tyskland, hvorfor skal det virke i England?

Britiske Greenpeace mener at utsatt stopp i salg av bensin- og dieselbiler er bra, men mener også at Storbritannia ikke bare kan investere i ny teknologi for å oppnå sine klimamål, men må gjøre rene utslippsreduksjoner. Vindkraftens evne til å redusere CO2 utslipp er imidlertid tvilsom, og det å kalle dette en investering er fullstendig villedende.

Investeringer innebærer at man bruker penger for å tjene dem inn igjen pluss en profitt – altså noe som lønner seg. Vindkraft er å sløse bort penger på evige subsidier, og stadig høyere kostnader og driftskostnader. De stakkars strømkundene må betale, men who cares? Ikke overraskende mener opposisjonspartiet Labour at investeringen er altfor liten. Regelen er at man aldri kan bruke for mye penger på klimatiltak.

Med dette vanviddet vil Johnson vise at han tar vertskapet for FNs klimatoppmøte i Glasgow på alvor. Møtet skulle avholdes i november i år, men er utsatt til november 2021. Mange lurer på hvordan den ellers så EU-skeptiske Boris Johnson går «all in» på EUs ekstreme klimapolitikk. Svaret ligger antagelig i den unge samboeren hans Carrie Symonds.

Carrie Symonds er 32 år gammel, har studert kunsthistorie og teater, men har klatret seg oppover i det politiske hierarkiet. Hun er en aktiv forsvarer av dyrs rettigheter, og en klassisk klimahysteriker, som Johnsons nærmeste rådgivere har omtalt som «Princess Nut-Nut» og «Cersei» internt. Fredag kveld måtte derfor Dominic Cummings og Lee Cain forlate Downing Street med avskjed på grått papir. Cummings og Cain var Boris’ viktigste allierte i strategien for å få Storbritannia ut av EU, og nå er tilsynelatende Symonds dronningen av Downing Street og Johnson.