Subisidiene til slike biler eksploderer også i Europa. Foto: Fiver, der Hellseher /Wikimedia Commons

For å redde været og menneskeheten i år 2100, og sørge for at naturlige klimaendringer opphører, har EU på fullt alvor vedtatt at hele imperiet skal være karbonnøytralt innen 2050. For å løse problemet med at «ingen» vil kjøpe elektriske biler i Europa, tilbyr nå myndighetene i stadig flere land store subsidier for å lokke folk over til batteridrift. Nå har det gått så langt at i Tyskland kan du i praksis få en ny elbil gratis. Det skriver medium.com.

Tyskerne kan nå gå til en forhandler, signere en to-årig leiekontrakt og kjøre av gårde i en splitter ny elektrisk Renault Zoe gratis, med kostnadene for innskuddet og 125 euro i månedlige avgifter dekket av subsidiene, som forresten nylig ble doblet. Du må forsikre bilen selv, og betale litt mer hvis du vil beholde den etter to år, men ellers er altså bilen gratis. Hvis du ikke er skattebetaler, da … for noen må jo betale regningen til slutt. Hvem som vil kjøpe bilen når den er bruktbil, gjenstår å se.

Andre elbiler, som Mini Cooper SE, tilbys nå av enkelte distributører for rundt 26 euro i måneden, en BMW i3 for 115 euro. Den bittelille Smart EQ hos en annen tysk forhandler, CarFellows, koster 9,90 euro per måned. Og Tyskland er ikke det eneste landet som har gått amok med andres penger for å skape et kunstig salg av elbiler: Kroatia har økt subsidiene til 11.800 euro, Romania til 11.100 euro, Tyskland og Polen til 9900 euro, og Frankrike til 7700 euro, ifølge medium.com.

Hva det koster å lade bilene i EU-landene med verdens høyeste strømpriser på grunn av vindkraft-galskapen, sies det lite om, men dette begynner visst å svi godt på hurtigladere i Norge også. Biljournalist-legenden Jon Winding Sørensen i bladet Bil la nylig ut på langtur i EU og endte med dobbelt så høy drivstoffregning som om han kjørte dieselbil. Antallet «venteburgere» ble også i overkant for badevekten.

Det er altså ingen stor interesse for elbiler i EU. Og hvis mainstream media har innbilt deg at bilprodusentene ønsker å lage elbiler de ikke får solgt, så tar du feil: De er pålagt å lage dem, gjennom EUs grønne planøkonomi. Til neste år vil EU ilegge sin egen industri et «flåtekrav» på 96 gram brusbobler per kilometer i nye kjøretøy, og fabrikker som ikke klarer det, vil bli straffet bøter på mange milliarder. Det er som om EU-politikere vil at alle bilfabrikkene skal gå konkurs, så kullfyrte Kina kan ta over disse jobbene også. Men klima-galskapen stopper ikke der heller:

Amsterdam vil forby bruk av av ikke-elektriske biler fra 2030. Fondet på 10 millioner skattebetaler-euro som myndighetene opprettet for å finansiere kjøp av elektriske biler, gikk tomt på bare åtte dager. Her i Norge kan overskuddsbedrifter få 50.000 kr av dine skattepenger i støtte for å kjøpe en elektrisk varebil, og så langt har staten tapt over 25 milliarder i avgifter på elbil-boomen. Det blir raskt mer, siden politikerne har gitt nordmenn smaken på å slippe å bidra til fellesskapet. Nå er det nærmest umulig å snu gavepolitikken. Da vil elbilsalget kollapse og raseriet eksplodere over natten.

Kuriøst nok tror fortsatt grønne gærninger på selvbedraget at «det grønne skiftet» er godt i gang, og snart er hele verden elektrifisert, selv uten subsidier, mens fossilbiler er en saga blott. Dette er så nærsynt og dumt at man må være sosialist for å tro på det: Det er stort sett bare Europa som sløser bort penger på klimatøvet, som om ikke EUs økonomi var under ekstremt nok press fra før på grunn av masseinnvandringen og korona-krisen.

Resten av verden sørger for at bruken av fossil energi øker jevnt og trutt, og elbiler utenfor den norske bobla er uansett i stor grad drevet av strøm fra kull- eller gasskraft. Jeg sier som alltid: Bil er bil.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.