Kommentar

Skipet «Sea Watch 3» tilhørende den tyske NGO-en Sea Watch utenfor kysten av Malta den 3. januar 2019. Foto: Darrin Zammit Lupi / Reuters / Scanpix.

Etter flere forholdsvis begivenhetsløse måneder i det sentrale Middelhavet mellom Libya og Italia er det nå tegn til at mennesketrafikken er i ferd med å komme i gang igjen langs det som en tid var den viktigste ruten til Europa for båtmigranter.

117 personer antas å ha omkommet sist fredag, da en gummibåt med migranter sank i Middelhavet etter at luften hadde begynt å gå ut av den flere timer etter utfarten fra Libya. Tre personer som ble reddet av Italias kystvakt, fortalte at det hadde vært 120 mennesker ombord.

Lørdag ble to gummibåter med omlagt 150 migranter stanset av den libyske kystvakten, mens 47 migranter som befant seg ombord på en tredje gummibåt, ble plukket opp av NGO-fartøyet «Sea Watch».

Samme kveld ble 100 migranter som var kommet i vanskeligheter etter å ha lagt ut fra havnen i Misratah, plukket opp av det Sierra Leone-registrerte lasteskipet «Lady Sharm». Samtlige blir tatt med tilbake til Libya, twitret Italias samferdselsminister Danilo Toninelli.

Hva er grunnen til at trafikken begynner igjen akkurat nå, i den kaldeste årstiden og med ruskevær i det aktuelle havområdet?

Flere faktorer kan spille inn, men den viktigste er utvilsomt at «Sea Watch» den senere tiden har gjenopptatt sine aktiviteter i det sentrale Middelhavet.

De 49 migrantene som NGO-skipet plukket opp før nyttår, endte til slutt med å bli fordelt mellom åtte EU-land. Blant disse landene var også Italia, som har ført en streng migrasjonspolitikk siden regjeringsskiftet i juni 2018.

Det kan dermed øynes en liten sprekk i det som en tid har vært en pottetett italiensk vegg, hvilket også har økt det politiske presset med sikte på å få Italia til å ta imot flere migranter. Borgermestrene i Palermo og Napoli har for eksempel erklært at de er rede til å ta imot migranter i sine byer, samtidig som godhetsindustrien har fornyet sine harmdirrende anklager mot Italias regjering.

For menneskesmuglerne er dette således et ideelt tidspunkt for å sende avgårde flere migranter. Uansett om disse omkommer eller kommer seg til Europa, så er det en vinn/vinn-situasjon for smuglerne. For jo flere som kommer frem til vår verdensdel, desto flere andre vil gjerne forsøke. Og jo flere som omkommer på havet, desto større blir det politiske presset for å forsterke redningsarbeidet, som igjen incentiverer utfartene. For gangsterne blir de druknede å anse som en slags investering: Menneskeofringen er bra for businessen.

NGO-fartøyets retur til det sentrale Middelhavet ser altså ut til å ha gitt menneskesmuglerne en ny giv.

For status for de siste dagene er jo at 150 migranter er blitt returnert til Libya, 117 er druknet, og 49 er blitt plukket opp av «Sea Watch». De oddsene er mer enn gode nok for personer som er villige til å risikere livet for å komme til Europa.

Omstendighetene gir libyske myndigheter en sjanse til å øke presset på Italia om mer hjelp, noe man enkelt kan oppnå ved å redusere kontrollene langs kysten.

Italias regjering har den senere tiden nedprioritert dialogen med Libya, kommenterer Fiorenza Sarzanini i Corriere della Sera. Det straffer seg å senke guarden.

 

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.