Nytt

Lederen av den franske havarikommisjonen, Rémi Jouty, sier de ikke kan utelukke at en av pilotene bevisst krasjet Germanwings-flyet med 150 mennesker om bord.

remi.jouty

“So far, we don’t have any evidence that points clearly to a technical explanation,” the official said. “So we have to consider the possibility of deliberate human responsibility.”

Dermed har flyulykken i de franske Alper fått en helt annen karakter. Det kan være en forbrytelse.

Det var New York Times som først kunne melde at at taleregistratoren viste flere merkelig ting: For det første at en av pilotene forlot cockpiten. Da han skulle inn igjen var døren stengt. Man hører han først banker forsiktig, så sterkere, for til slutt å forsøke å bryte seg inn. Men dørene er forsterket for å forhindre nettpp inntrengning pga terrorfare. Piloten lyktes ikke.

Hvorfor slapp ikke kollegaen ham inn igjen? Om Jouty vet noe mer kan ikke utelukkes. Man han vet nok til at han tør å si at ulykken kan være en forbrytelse. Det er en dramatis melding som forandrer hele ulykken til noe annet, med alt hva det har å si for de etterlatte, Lufthansa, piloter osv.

Man vil raskt huske en tilsvarende flyforsvinning for et drøyt år siden da et malaysisk fly på vei til Beijing, snudde og fløy sørover igjen, for så å brekke vestover. Flyet er aldri funnet. Det er ikke gitt noen forklaring på den merkelige handlingen. Flyets transponder var skrudd av, den som automatisk sender signaler om flyets lokasjon.

Også ved ulykken i Alpene er det andre merkelige omstendigheter. Hvorfor snakket ikke pilotene sammen med nedstigningen begynte? Det er helt stille i kabinen.

A senior French official involved in the investigation, who spoke on the condition of anonymity, said that the lack of communication from the pilots during the plane’s descent was disturbing, and that the possibility that their silence was deliberate could not be ruled out.

“I don’t like it,” said the French official, who cautioned that his initial analysis was based on the very limited information currently available. “To me, it seems very weird: this very long descent at normal speed without any communications, though the weather was absolutely clear.”

Disse to omstendighetene er nok til å sende etterforskningen i en helt annen retning. Nå vil pilotenes liv og levnet bli gransket med lupe. Motivene kan være alt fra selvmord til politisk-religiøs overbevisning.

Navnene på pilotene er ikke offentliggjort, og det sies ikke om etterforskerne vet hvem som satt igjen i cockpit.

Dette er ikke Malaysia. Hverken Frankrike, Tyskland eller Spania kan leve med at denne hendelsen forblir uoppklart.

http://www.nytimes.com/2015/03/26/world/europe/germanwings-airbus-crash.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&module=first-column-region&region=top-news&WT.nav=top-news&_r=0