Nytt

De to brødrene til den knivdrepte Vian Baker Fatth sier i et intervju med Fædrelandsvennen at søsteren ble drept fordi den fraskilte ektemannen ville ha den ti år gamle datteren med til Nord-Irak, noe hun nektet. Brødrene kommer med flere oppsiktsvekkende opplysninger.

* Den drepte var sju år eldre enn oppgitt. Den eldste sønnen to år eldre.
* Den drepte hadde konvertert fra islam til kristendommen.
* Faren ville ha råderett over den ti år gamle datteren og ta henne med til Irak.
* Slektninger til faren som er i Norge, er en trussel mot de to yngste barna.

Saken illustrerer at drap i etniske miljøer kan være en stor utfordring for stedlige myndigheter. Hvordan trenge til bunns i saken? Hvordan straffe der hvor slektninger står bak drapsmannen? Hvordan forhindre at det ikke utvikler seg til blodhevn? Kan norske straffer bli ansett for å være så milde at offerets pårørende mener de selv må utøve justis?

Niaz (38) og Aso Baker Fatth (31) bor i Tyskland. Deres viktigste anliggende er at søsteren blir gravlagt i Kurdistan, og at Aso Baker får omsorg for parets to yngste barn, som levde sammen med moren. De hevder at barna er truet av farens slektninger i Norge hvis de blir værende her.

De tilreisende brødrene, som er bosatt i hver sin tyske by, sier at den siktede ex-mannen har slekt i Norge som de mener kan være en livsfarlig trussel mot de to yngste barna, den ti og gamle jenta og en fire år gammel sønn.

– Vi ønsker å gi disse barna maksimal sikkerhet. Det vil de ikke få hos en norsk fosterfamilie. Også denne familien kan nemlig være i fare dersom en slik situasjon velges, mener Aso Baker Fatth.

Brødrene vil ikke ha noe med nevøene å gjøre, som de sier stilte seg på farens side – mot moren. De sier den eldste sønnen og faren begge bar kniv da de møtte Vian Baker Fatth til et forsoningsmøte på skolen. Gutten er dessuten ikke 16 år slik myndighetene tror, men 18, sier brødrene. De sier søsteren heller ikke var 31 år, men 38. Den eldste sønnen er siktet for medvirkning. Hvis han er to år eldre, kan det få betydning for rettens vurdering.

Fædrelandsvennen slår opp at drapet ikke var et æresdrap, forstått som sjalusidrap fordi Vian Baker Fatth hadde fått en norsk venn. Men flere av elementene er til stede for å kunne kalle det et æresdrap: Faren ønsket kontroll med datteren og å ta henne med til Nord-Irak.

Vian Baker Fatth hadde dessuten konvertert til kristendommen. Brødrene sier hun ikke fikk noen støtte fra muslimer, mens hun fikk støtte blant innfødte, dvs. kristne byglendinger.

– Han drepte for å få datteren