Nytt

Mange barn med somalisk og pakistansk bakgrunn har liten eller ingen kontakt med norske jevnaldrende. De går på koran-skole istedet for SFO. Det viser en rapport fra forskningsstiftelsen FAFO.

Rapporten kaster lys over den mentale ghettoen som gjør at innvandrerbarn ligger to år etter norske medelever.

I en av landets største muslimske trossamfunn, Central Jamaat-e Ahl-e Sunnat på Grønland i Oslo, sitter Aisha (6) og Natasha Kousar (9) og leser i Koranen. Natasha er ikke i tvil om hva hun helst vil gjøre på fritiden.
Ikke tid til fotball

– Jeg har lyst til å være i moskeen etter skolen, for å lære urdu og arabisk, forteller Natasha Kousar fra Karlsrud i Oslo.

Faren, Mohammed Boota (48), er opprinnelig fra Pakistan, og synes det er viktig at hans fire barn får lære om familiens kulturarv, religion og språk.

– Det er veldig bra at barna kan komme til moskeen etter skoletid. Å lære Koranen er viktig for framtiden, sier Boota.

Noen koranskoler har undervisning bare i helgene, andre to timer daglig alle hverdager. Flere enn hvert tredje barn mellom seks og ni år som har pakistansk bakgrunn, går daglig på koranskole. Blant somaliere er det vanligere å gå ukentlig, og det gjør over halvparten av seks- til niåringene.
..
Talsmann Ghulam Sarwar i Central Jamaat-e Ahl-e Sunnat forstår ikke at etnisk norske barn som bruker fritiden sin på SFO har det noe bedre enn barn som går i moskeen.

– Det kommer 300 barn hit hver eneste dag, som gleder seg over å være her. Å sende barna sine på SFO, det er tvang. Barna har jo ikke noe valg, og må vente der til foreldrene er ferdig på arbeid, sier Sarwar.

Forskerne er bekymret over utviklingen, men er samtidig redde for å gripe inn:

Det er ikke rart de ikke har tid til å spille fotball og kornett, mener Fafo-forsker Hanne Kavli.

– Jeg forstår at foreldre ønsker å videreføre sin kultur og religion til barna gjennom koranskoler. Men det blir mindre tid til sosialt samvær med barn som ikke går på koranskole, sier hun.

Bruker fritiden i moskeen