I Åsil Bøthuns simuleringsstrategi er det overflaten som teller, ikke substansen eller materialiteten. Selv om materialene er resirkulerte og moteriktige, er objektenes innhold og utseende kunstnerisk intetsigende.
Den Hirschsprungske samling i København har flere sentrale verker av Vilhelm Hammershøi (1864-1916), og nylig ble samlingen utvidet med enda et bilde, Sovekammer fra 1890. Interiøret er sannsynligvis fra den leilighet i Frederiksberg Allé der Hammershøi den gang var bosatt, og modellen etter alt å dømme kunstnerens søster Anna. Bildet er en testamentarisk gave fra […]
Det er påfallende hvor lite dagens kunstnere er opptatt av å skape, de vil heller eksperimentere og forske, to begreper som egentlig hører hjemme i vitenskapen og dens strenge rasjonalitet, men nå er blitt retningsgivende prinsipper for den sanselige kreativiteten
Det er ikke ofte her i landet vi får se norsk kunst som både er profesjonell, givende og interessant. Da må vi gå tilbake i tid og trekke frem kunstnere som kan sitt håndverk og har blikk for det skjønne i skaperverket. Gå ikke glipp av Kitty Kielland på Haugar i Vestfold.
Avgangsklassen i masterstudiet ved Kunstakademiet i Oslo mønstrer sin kreative grøde i Kunstnernes Hus. Utstillingen kan anbefales, ikke på grunn av fremragende ytelse og kunstneriske innsikt, men fordi denne utdannelsen er ubegavet og misforstått og studentspirene så talentløse at man gremmes
Vin har i uminnelige tider vært dyrket rundt Middelhavet, og Balkan er intet unntak. Noen vil kanskje erindre at Polet en gang hadde flere jugoslaviske viner, både den serbiske Prokupac, og en utmerket slovensk Pinot Noir, for ikke å snakke om Mavrud fra Thrakia i Bulgaria – og dessuten et godt utvalg fra både Hellas […]
Foto: Anders Beer Wilse (1919), Sølvgelatinkopi, Norsk folkemuseum. Johan Nordahl Brun Rolfsen (1848-1928) var skolemann, pedagog og forfatter. Hans Læsebog for folkeskolen forsvant fra klasserommene i midten av forrige århundre, men den var epokegjørende i norsk pedagogikk, og for flere generasjoner formet den Norges litterære kanon. Det er blitt sagt at den la grunnlaget for […]
Sara Tunheims malerier er ikke av det kule og konseptuelle slaget. Hun jobber med en enkel figurasjon der vekten legges på de avstemte farger og den pastose, stofflige overflate.
For kunstinteresserte er Håvard Homstvedt et navn man bør merke seg. De fleste gallerier med faglig respekt for seg og sin profil står nærmest i kø for å stille ut hans arbeider.
Å betrakte Thomas Sæveruds mønstring med malerier nå i Galleri Haaken, er som å gå 50 år tilbake i tid, til modernismens nonfigurative storhetstid.