Astrup Fearnley Museet viser nå et utvalg arbeider fra Selvaag-samlingen under tittelen «I still believe in miracles». Hvem som fortsatt tror på mirakler med denne utstillingen er høyst uklart, det samme gjelder hvilke mirakler arrangørene tror på.
Den store utstillingen av Weidemanns verker i Henie Onstad Kunstsenter gir oss et godt innblikk i kunstnerens maleriske prestasjoner gjennom et langt liv. Men verkene er ikke lenger hva de var, de mangler konteksten og det høystemte skrytet. Det er noe mistrøstig over det hele, som om ikke bare kunstneren har vandret heden, men også verkenes vitalitet.
I følge dagens estetikk ligger ikke lenger det kunstneriske i det fysiske byggverkets arkitektur, men i bruken, i at bygningene blir brukt som kunstmuseer. Da kan de selvsagt bygges etter samme modul og se ut som hva som helst.
Viner fra Puglia, Italias «hæl» (oldtidens Apulia) utmerker seg med god fruktighet, tydelige tanniner, høy styrke og ikke minst sødme, som imidlertid ikke trekker hovedinntrykket ned. Gran Appasso Rosso Passito 2016 har alle disse egenskaper, og skulle dermed være en perfekt match til pastaretter som lasagna. Vinen er basert på like deler av Primitivo (også […]
– Det var aldri aktuelt å boikotte Israel, sier A-ha i et intervju med israelsk TV. Torsdag spiller gruppen for aller første gang i Israel.
Konseptkunstneren Marianne Heske er fortørnet for tiden. Nasjonalmuseet vil nemlig ikke huse hennes mest berømte konseptkunstverk «Gjerdeløa».
15. juni var det 175 år siden Edvard Grieg, Norges utvilsomt største komponist, ble født. All ære til NRK som produserte og sendte 30 timers sammenhengende konsert med mer enn 600 medvirkende musikere.
Edvard og Nina Grieg portrettert av Peder Severin Krøyer ca. 1899. Maleri i Nationalmuseum, Stockholm. Ett av Griegs best kjente verker er Morgenstæmning fra scenemusikken til Henrik Ibsens Peer Gynt, her fremført av Warszawa-filharmonikerne under Jacek Kaspszyks taktstokk. De fleste av oss regner Griegs Morgenstæmning for like norsk som fårikål, samme hvor mye vi vet […]
I Åsil Bøthuns simuleringsstrategi er det overflaten som teller, ikke substansen eller materialiteten. Selv om materialene er resirkulerte og moteriktige, er objektenes innhold og utseende kunstnerisk intetsigende.
Den Hirschsprungske samling i København har flere sentrale verker av Vilhelm Hammershøi (1864-1916), og nylig ble samlingen utvidet med enda et bilde, Sovekammer fra 1890. Interiøret er sannsynligvis fra den leilighet i Frederiksberg Allé der Hammershøi den gang var bosatt, og modellen etter alt å dømme kunstnerens søster Anna. Bildet er en testamentarisk gave fra […]