I en ny doktorgrad slår lærer og skolekritiker Simon Malkenes fast at den OECD-styrte test- og måleskolen er feilslått.
Han avslører samtidig at det ikke bare var høyresiden, men i stor grad Jens Stoltenbergs Ap-regjeringer, som implementerte et system som har umyndiggjort læreren og svekket elevenes resultater, skriver Klassekampen.
En feilslått fortelling
Etter fem år med dybdestudier av OECDs innflytelse på norsk skole, konkluderer Simon Malkenes med at den etablerte fortellingen om hvem som har ansvaret for utviklingen, er feil. I sin doktoravhandling «Humankapitalen» dokumenterer han hvordan ideene fra den økonomiske samarbeidsorganisasjonen OECD, med PISA-tester og årlige rapporter, endret norsk skolepolitikk.
— Ting var ikke som jeg trodde, sier Malkenes til avisen.
Han erkjenner at han tidligere trodde det var den nyliberale høyresiden, med Kristin Clemet i spissen, som var hovedarkitekten bak den nye skolen. Hans forskning viser imidlertid at Jens Stoltenbergs regjeringer var vel så sentrale i å forme den norske skolen etter OECDs logikk.
Økonomi over kunnskap
Malkenes beskriver utviklingen som en «økonomifaginvasjon». Kjernen i ideologien er at utdanningens fremste mål er å øke landets «humankapital» for å styrke den internasjonale konkurranseevnen. Eleveners læring blir et middel for å oppnå økonomiske mål, og resultatene måles gjennom standardiserte tester.
Dette har ifølge avhandlingen ført til et system der lærernes faglige autoritet og kunnskap om egen skolehverdag blir overkjørt av byråkrater og statistikere som tolker testresultater.
— Skolevirkeligheten kan bli avfeid med testresultater. Slik det er i dag, lytter man ikke til det læreren forteller om, men heller til dem som sitter lenger unna og tolker testresultat, forklarer Malkenes.
Systemet feiler på egne premisser
Det mest slående funnet i Malkenes’ arbeid er at den norske OECD-skolen har mislyktes, selv etter OECDs egne målestokker. De siste PISA-resultatene fra 2022 viser en betydelig nedgang for norske elever i lesing, matematikk og naturfag – en nedgang som er større enn gjennomsnittet i andre OECD-land. Forskjellene mellom elever fra resurssterke og ressurssvake hjem har også økt.
Simon Malkenes, som fredag forsvarte sin doktorgrad ved NTNU, er nå tilbake i klasserommet som lærer i Bremanger.

