Politiseringen av alt kostet for mye sammenlignet med fremskrittene homofiles rettigheter oppnådde på 2010-tallet. Det er dessuten tvilsomt om denne innføringen av woke i næringslivet hadde noen positiv effekt.

Dette skriver Gregory T. Angelo i et meningsinnlegg i Wall Street Journal. Angelo var i 2013 styreleder for Log Cabin Republicans, som var en organisasjon for homofile konservative. Han jobbet da med å presse selskaper til å støtte Employment Non-Discrimination Act, som ville forby diskriminering basert på seksuell legning.

Ved å alliere seg med næringslivet, håpet Angelo å påvirke republikanere i Kongressen. Og det virket delvis: Loven ble vedtatt i Senatet med 14 republikanske stemmer, men ble ikke vedtatt i Representantenes hus.

Angelo ser på sin virksomhet den gangen som starten på galskapen som har infisert amerikansk næringsliv nå.

If the gay-rights movement in the U.S. didn’t ignite the trend of corporations taking stands on cultural issues, it was definitely a prime accelerant.

Denne trenden oppsto nok tidligere enn 2013, men det er ingen tvil om at homobevegelsen medvirket. Homobevegelsen har jo i dag stort sett avgått med døden, oppspist og fortært av LGBTQ-bevegelsen, og da særlig disse transaktivistene som bedriver «intellektuelt onani», slik avdøde Kim Friele beskrev det.

Senere innså Angelo at arbeidet hans var fullstendig unødvendig. Trenden var jo glassklar over hele USA: Toleranse for homofiles rettigheter vokste, år for år. Kulturen og markedskreftene behøvde absolutt ikke hjelp av aktivister som Angelo.

Amerikanere støtter i overveldende flertall like jobbmuligheter for homofile, og likekjønnet ekteskap er tilgjengelig i alle 50 stater i dag. Støtte fra woke næringslivsledere var og er helt unødvendig. Og den woke trenden som Angelo føler seg medskyldig i å starte, har katastrofale resultater.

The trend I helped begin, I now realize, was a disaster.

Næringslivet overfylles av rene aktivister i ledelsen som skal mene noe om abort, Black Lives Matter og valglover, selv om vanlige amerikanere helst ville ønske at bedriftene konsentrerte seg om å produsere og levere varer og tjenester.

A 2021 report by the Brunswick Group found that 63% of corporate executives felt “unequivocally” that companies should speak out on social issues, while only 36% of Americans agree. A recent Journal poll found that 63% of respondents wished that companies wouldn’t take public stands on political and social issues.

Det har toppet seg den siste tiden ved at både ølprodusenten Anheuser-Bosch og Nike valgte å sponse den skrekkelige Dylan Mulvaney, en voksen mann som opptrer som en liten jente. Mange amerikanere har reagert med sinne, og lover evig boikott av disse merkene. Salget av Bud Light stupte etter at det ble kjent at en transe skulle være ølmerkets nye ansikt utad..

Krisetall for Bud Light-øl i USA etter trans-kampanje

Denne aktivismen fra næringslivet mislikes sterkt av forbrukerne, og er nok et eksempel på den nye elitens skrikende hykleri.

Selskaper krever equity i USA, mens de produserer varene sine i Kina, med arbeidere under arbeidsforhold som bryter med menneskerettighetene. Selskaper som betaler for ansattes aborter har få eller ingen støtteordninger for de som faktisk velger å føde barnet.

De messer om «antirasisme» og «mangfold» i styrer som består av kun hvite mennesker. Det hele fremstår som et makabert skuespill.

Siden institusjonene og næringslivet nå kun engasjerer seg i woke, venstrevridde spørsmål, så skaper det en splittende situasjon hvor halve befolkningen i USA risikerer å straffes for sine meninger. Dette fører til at den offentlige debatten dør ut, siden stadig flere amerikanere sensurerer seg selv.

Derfor bør amerikanere gå til angrep mot de som står i spissen for denne utviklingen. Ulike aktivister hadde ikke oppnådd noen ting som helst hvis ikke ledere i akademia, næringsliv, politikk og media hadde fulgt opp.

Det er nettopp dette Angelo driver med nå, som leder av organisasjonen New Tolerance Campaign: Å angripe næringslivets woke aktivisme og bringe de tilbake til nøytral grunn.

We’re putting companies such as Walmart and American Express on defense for subjecting employees to propaganda and discrimination. We’re supporting student organizations that would otherwise be deplatformed at schools such as Emory University.

Å holde korrupte institusjoner ansvarlige er hans avlat for tidligere synder, som også gir et visst håp om en bedre fremtid. Tross alt taper bedrifter enorme summer på sin idiotiske aktivisme. Get woke, go broke, som man sier.

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.