Butikkjeden Target har bestemt å trekke en del LGBTQ-varer fra hyllene etter at rasende kunder har protestert. Ifølge selskapet skal kunder ha revet ned varer som hyller Pride-feiringen, og de ansatte skal ikke ha følt seg trygge.

Dermed er Target nok et selskap som blir dratt inn i den pågående kulturkrigen, skriver Wall Street Journal. Men de har jo, akkurat Anheuser-Busch og de andre, valgt dette selv.

Kid Rock dro fram rifla da ølprodusent innledet samarbeid med transe

Target, som har base i Minneapolis, har i over et tiår solgt en kolleksjon i regnbuevarer i forbindelse med Pride Month. De har fått noe kritikk tidligere også, men i år har det eskalert. Dette kan være et symbol på at mange amerikanere mener LGBTQ-ideologien har passert en grense, sier en talskvinne for selskapet.

– Since introducing this year’s collection, we’ve experienced threats impacting our team members’ sense of safety and well-being while at work.

Safety betyr jo så mye rart i vår tid, som å føle seg utrygg bare fordi noen har en annen mening enn deg selv. Men kunder skal ha konfrontert ansatte, man kan tenke seg at kunder kanskje har spurt ansatte hvorfor de promoterer denne ideologien eller noe sånt. De skal ha revet varer ut av hyllene, noe som selvsagt ikke er akseptabelt. Det skal ha vært truende poster på sosiale medier, noe som heller ikke sier så mye.

Target gir seg ikke helt, og vil fortsette å selge Pride-produkter. Men de vil fjerne en del av produktene som har skapt mest kontroverser. Et eksempel er en transtilpasset badedrakt som kundene oppfattet som rettet mot barn. Kvinnelige badedrakter for menn er tydeligvis i vinden for tiden.

Adidas med mannlig modell for badedrakter

Dermed har Target ført seg selv inn i den økende listen av selskaper som fokuserer på kulturkrig i stedet for å fokusere på å tjene penger for aksjonærene.

Target joins a growing list of companies including Walt Disney and Anheuser-Busch InBev caught in increasingly heated partisan culture wars, sometimes centered around LGBT rights.

Også ølprodusenten Molson Coors Beverage ble angrepet på sosiale medier fra konservative kommentatorer som var misfornøyd med en woke reklame under Women’s History Month. Det er for øvrig litt festlig at både svarte, kvinner og kjønnsforvirrede har sin egen måned. Hva med menn? Vi skal vel ikke klage, vi blir kalt toxic hele året.

Target beklager sin avgjørelse overfor LGBTQ-gjengen.

– We have a longstanding commitment to the LGBTQ community, and we stand firm in that, but the reality is that the safety situation has become untenable.

Personlig tror jeg dette maset om sikkerhet er rent sludder, men jeg kan selvsagt ta feil. Uansett gleder det meg å se amerikanere reise seg opp i motstand mot galskapen.

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.