Generelt sett finnes det to tilnærminger til forretningsdrift. Den første er å følge maksimen «kunden har alltid rett», lytte til markedet og selge ting som folk ønsker å kjøpe. 

Det alternative, dristigere prospektet – som følges av italienske kelnere og en rekke vestlige selskaper – er å adoptere ideen om at kunden tar helt feil og trenger å bli bedre utdannet om henholdsvis kaffe og sosial rettferdighet.

Dette skriver Sam Ashworth-Hayes i The Telegraph. Han mener å ha forstått motivasjonen bak bølgen av woke reklamekampanjer.

Jaguar (eller JaGUar, som de nå heter) og deres nye, merkelige kampanje nevnes. Document har omtalt kampanjen, som hadde mange «mangfoldige» skuespillere, men manglet bilde av både normale mennesker og selve produktet, bilen.

Jaguar har blitt JaGUar, begår kulturelt og økonomisk selvmord

Selskapet ble grundig hånet på sosiale medier. De svarte med å doble innsatsen ved å insistere på at all kritikk var «avskyelig hat og intoleranse». Bak kampanjen sto en homofil amerikansk BLM-tilhenger, Santino Pietrosanti, som under en prismiddag skrøt av at Jaguar hadde «etablert over 15 DEI-grupper» som en del av en «transformativ reise».

DEI står for mangfold, utfallslikhet og inkludering.

Hvorfor gjør selskaper slike ting som Jaguar? Ashworth-Hayes ser kynisk på det. Han mener motivasjonen er penger, ikke å være snille og gode mennesker. I vår tid tror faktisk selskapene at markedet lar seg imponere av slikt, og føler seg nærmere knyttet til selskapets produkter, noe som burde være helt umulig å tro etter Bud Light-katastrofen.

Jaguar kunne muligens ha lyktes i 2020, da Black Lives Matter-mobben var overalt og Apple-sjef Tim Cook skrev et brev til sine ansatte hvor han erklærte at deres ønske om «en tilbakevending til det normale» egentlig var «et tegn på privilegier».

Men timingen til Jaguar var elendig. For det første har stadig flere potensielle kunder gått mektig lei woke-hysteriet, som har spredt seg som en pest akkurat som andre magiske ord som «bærekraft». Stadig flere har gått lei Pride-feiring året rundt og at absolutt alle tv-serier må inneholde korrekte representanter for det såkalte mangfoldet.

Når selv den engelske dronningen Anne Boleyn, som ble henrettet i 1536, spilles av en mørkhudet skuespiller, blir det bare for dumt; folk får rett og slett nok.

For det andre kom kampanjen etter at Donald Trump vant presidentvalget i USA, og mens Storbritannia er i full krise på grunn av Starmer-regjeringens politikk. Derfor var Jaguar-kampanjen utdatert fra første sekund.

Andre selskaper har forstått hvilken vei vinden blåser. Walmart kutter ut store deler av sin støtte til Center for Racial Equity, og har fjernet alle transpromoterende bøker rettet mot barn. I tillegg har de fjernet DEI-begrepet fra sitt selskapsleksikon.

Andre selskaper, som Boeing og Microsoft, Meta og Google gir hele eller deler av de ansatte i sine DEI-avdelinger sparken. Universitetene i USA må forberede seg på nye tider under Trumps periode.

McKinsey ga ut en serie med studier mellom 2015 og 2023 som ble regnet som bevis på at mangfold var lønnsomt for bedrifter. Dette ble svelget med hud og hår av overlykkelige HR-avdelinger over hele Vesten.

Det virket for godt til å være sant, og nettopp slik var det. Flere akademikere har påpekt at det egentlig var motsatt: Mangfold i seg selv hadde ingen statistisk signifikant sammenheng med fortjeneste, salg eller en rekke andre måleparametere.

Men bedrifter som hadde god inntjening, tok seg råd til å satse på mangfold. For enkelte var dette starten på undergangen, slik som for Anheuser-Busch, produsenten av Bud Light.

Endringen av holdninger i befolkningen i Vesten kan være spikeren i kisten for woke-hysteriet. For bedrifter har som sitt egentlige mål å tjene penger, i hvert fall på lang sikt. Investorene vil lete etter selskaper som følger de klassiske prinsippene.

Dessuten fører inflasjon og renteøkning til at woke praksis har blitt mer kostbar. Derfor er det grunn til å tro at vi vil se en bevegelse vekk fra galskapen.

Men det kommer garantert til å ta tid, ettersom disse holdningene er så dominerende på universiteter og i HR-avdelinger over hele Vesten.

Kjøp «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.