Byrådet i Oslo har svidd av 15 millioner kroner på to sykkelhotell som ikke er tatt i bruk. Nå krever Høyre en forklaring på hvorfor sykkelhotellene, som sto ferdig i august 2021, fortsatt står ubrukte.

Partiet ber også om en redegjørelse for pengebruken, skriver NRK.

– Jeg syns 15 millioner kroner for to skur for å sette sykler i høres veldig mye ut, sier Anne Haabeth Rygg (H).

Det dreier seg om to sykkelhoteller på T-banestasjonene på Grorud og Ryen som kan låses opp med egen app. Totalt er det plass til 90 sykler i de to anleggene.

Tirsdag skrev NRK at forsinkelsen skyldes at det har vært problemer med å skaffe vektere som skal sørge for sikkerheten, ifølge divisjonsdirektør Rune Gjøs i bymiljøetaten i Oslo kommune.

– Vi er dessverre forsinket fordi vi ønsket å ha en vektertjeneste for de to sykkelhotellene. Vi hadde et anbud i høst, men fikk dessverre ingen tilbud. Vi er i dialog med Sporveien på at de kan ta vektertjenesten for oss, så vi satser jo på at sykkelhotellene skal åpnes i god tid før sesongstart. Foreløpig har vi dessverre ikke noen konkret dato, men det er nært forestående, sier Gjøs til NRK.

– Våre sykkelhotell er høystandard anlegg som er innelåst med kameraovervåking, dedikert for sykkelparkering.

Rygg finner begrunnelsen merkelig, siden skurene både er låst og i tillegg videoovervåket.

– Det må være opp til meg som syklist å velge å bruke dette eller om jeg fortsatt syns det er for utrygt og likevel ønsker at det skal være en vekter. Det er uansett bedre at sykkelen står i et låsbart skur enn låst til et veiskilt eller et trafikklys, sier hun.

Fra før av finnes det ett kommunalt sykkelhotell i Oslo. Det står ved Oslo S og har 160 plasser. I tillegg er det opprettet sykkelhoteller ved togstasjonene i Asker, Heggedal, Kløfta, Kolbotn, Lillestrøm, Lørenskog, Rosenholm, Sandvika, Ski, Vevelstad og Ås.

Som Document har skrevet om, har ikke MDG-drømmen om sykkelhotell vært noen særlig suksess. Det fremstår mer som et grotesk eksempel på grovt misbruk av offentlige midler, basert på grønne drømmer presset fram av MDG.

Som min kollega Tore Kristiansen har skrevet om helt siden 2019: Flere av Bane NORs sykkelhoteller står ubrukte og tomme, som monumenter over vanvittig pengesløsing og inkompetent kommunal styring.

Ideen om å bygge såkalte sykkelhotell ble først drevet frem av ytterliggående klimaaktivister, som partiet MDG. Det var en del av partiets storstilte sykkelsatsning som skal bidra til å redde verden.

Bane NOR slengte seg på for å bidra til å skape et mer «bærekraftig samfunn». Også i Trondheim har satsingen på sykkelhotell vært totalt mislykket. Et sykkelhotell som kostet 7 millioner å bygge, hadde i 2021 en inntekt på 830 kroner.

Det finnes rett og slett ikke noe behov, og brukerne uteblir. Hvem trenger egentlig sykkelhotell? Hvem har etterspurt noe slikt?

Til tross for skrikende fiasko velger altså det rødgrønne byrådet å bygge enda flere sykkelhotell, og suksessen ser nok en gang ut til å utebli.

Sykkelhotellene: En millionskandale som knapt er til å fatte

Bestill de nye bøkene fra Document forlag:

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!

Kjøp julegavene fra Document!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.