Sykkel i Trondheim. Foto: Trondheim kommune/Carl-Erik Eriksson 

I Trondheim kommune bygde man sykkelhotell uten å sjekke om det overhodet var marked for noe slikt. Nå griner millionfiaskoen mot både myndigheter og innbyggere.

Mange steder i landet har ivrige, grønnfokuserte lokalpolitikere presset igjennom sykkelhotellprosjekter. Her skal det sannelig legges til rette for «grønt skifte», har man åpenbart tenkt.

Felles for disse hotellene er at de har kostet millioner av skattebetalernes penger, og at de viser seg å bli det man bare kan betegne som totale fiaskoer.

Det finnes rett og slett ikke noe behov, og brukerne uteblir. Hvem trenger egentlig sykkelhotell? Hvem har etterspurt  noe slikt?

Dette kunne vært avklart på forhånd gjennom enkle og rimelige markedsundersøkelser, men det har man ikke foretatt.

Document har tidligere omtalt flere slike sykkelhoteller:

Det er brukt store summer på å anlegge noe som kalles sykkelhoteller, både i Oslo, på Lillestrøm og i Oppegård. De står der, ubrukte og tomme, som monumenter over vanvittig pengesløsing og inkompetent kommunal styring. Er det ingen som kan lære disse politikerne noe om økonomisk ansvar og fornuft? skrev Document i en sak for en tid siden.

Men lite er åpenbart lært av andre kommuners kostbare og bitre erfaringer. For i Trondheim kjørte man ufortrødent på med sitt hotell.

Adresseavisa (bak mur) skriver om sykkelhotellet ved Tonstad:

Miljøpakken i Trondheim kommune gjennomførte ingen markedsundersøkelse før de bygget sykkelhotell i Tonstadkrysset. Det åpnet i mars 2021, og det har kostet penger å bruke det

Interessen for å bruke det har ikke vært særlig stor:

Så langt i 2022 har sykkelhotellet omsatt for 280 kroner.

– Sykkelhotellet er svært lite brukt så langt, sa avdelingsleder i Trondheim parkering, Steinar Myhr.

Pengene som kreves inn for sykkelparkeringen, går til Trondheim parkering for å drifte sykkelhotellet.

–  Får dere inn nok penger til å dekke drift?

–  Nei.

Hotellet er med andre ord et rent underskuddsforetak, også om man ser på driften isolert, og holder millioninvesteringen i oppføring utenfor.

Det opplyses at det hittil i år (23.mai)  bare er blitt solgt to månedspass og åtte døgnpass for bruk av sykkelhotellet. I hele 2021 dro det inn kun 830 kroner, skriver avisen.

Som så mye annet i rødgrønn, kommunal regi ble kostnadsoverskridelser også i dette prosjektet,  beretter Adresseavisa i en annen sak (bak mur):

Hotellet får 158 p-plasser for sykkel og egen vaskestasjon. Nå kan prislappen stige fra 6 til 7,6 millioner etter at «uforutsette behov» er avdekket.

Avisen skriver at det trolig er byens bilister som må betale regningen for det økonomiske bomskuddet fra kommunens side.

Saken er kommentert i sosiale medier, blant annet på Sløseriombudsmannens Facebooksider. Her lyder en av kommentarene:

–Nok et eksempel på at man kreerer et problem som ikke finnes, for så å lage en løsning som da selvsagt heller ikke blir benyttet.

Les også om sykkelprosjektene i Oslo:

MDGs sykkel-satsning i Oslo: En fullkommen fiasko

Velkommen til lesermøte!

Bestill gode bøker fra Document forlag:

Kjøp Kents bok her!

Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.