De fleste klarer seg greit uten sykkelbokser og sykkelhotell. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB

Det er to år siden sykkelboksene i Lierbyen ble åpnet, men det er ikke ofte du finner sykler i dem. Hele prosjektet bærer preg av å være en flopp.

Boksene er et tiltak for å fremme noe man kaller grønn mobilitet, og ble satt ut i september for to år siden.

Lierposten beretter om  saken.

Da ble det plassert ut to sykkelbokser i sentrum av Lierbyen med plass til ti sykler i hver, skriver avisen.

– De er ikke så mye i bruk ennå, men det har nok noe med situasjonen vi er i å gjøre, sa daværende rådgiver for miljø og samfunn i Lier kommune, Ingebjørg Tofte, da Lierposten lurte på hvor mange parkeringer de hadde registrert i mai i fjor.

Da hadde sykkelboksene vært i bruk i åtte måneder, og brukerne sto ikke akkurat i kø. De var mer eller mindre helt fraværende.

Én parkering per dag

I dag er er situasjonen Tofte siktet til endret, hjemmekontor og koronarestriksjoner er ikke lenger en faktor.

Nå er hverdagen tilbake til normalen, men boksene blir fortsatt knapt brukt i det hele tatt. De står der som en påminnelse om hvordan offentlig pengebruk kan arte seg.

Lierposten oppsummerer brukerdata for sykkelboksene:

I 2021 var det i underkant av 300 parkeringer i Lierbyen. Hvis man tar bort helger, betyr det i gjennomsnitt én parkering per dag. Eller at 19 av 20 plasser står tomme daglig.

Tallene hittil i år er heller ikke imponerende. Pr. september har det vært 276 parkeringer.

De fleste vil kalle dette et svært mislykket prosjekt.

Bokser for ansatte ble heller ingen suksess

Boksene er et spleiselag mellom Lier kommune og Buskerudbyen, og var de første av sitt slag i hele distriktet da de ble åpnet. Det er SafeBikely som har levert boksene, og én sykkelboks, med ti sykkelparkeringer, beslaglegger én vanlig parkeringsplass for bil.

Hver boks har en pris på 250.000 kroner, og det er altså satt ut tre stk. så langt.

I tillegg til de to i Lierbyen er det Høvik skole, beregnet på skolens ansatte. Det er ment som et tiltak for at flere lærere kan sykle til skolen og samtidig ha et trygt sted å sette fra seg sykkelen.

Heller ikke det er blitt noen stor suksess.

I fjor var det kun 284 parkeringer på Høvik, mens årets tall foreløpig er 318.

Det meste som har med påkostede sykkeltiltak å gjøre, ser ut til å fungere bedre på skrivebordet og i politikernes hoder enn ute i hverdagen.

De mange omstridte sykkelveiene til milliarder av kroner, som MDG har presset frem, ligger ubrukte det meste av tiden, og bidrar i liten grad til mer sykling i befolkningen. De såkalte sykkelhotellene står også tomme (se link under). Og nå ser man altså hvor lite vellykket konseptet kalt sykkelbokser viser seg å være.

De som vil sykle, klarer seg stort sett greit uten denne typen hjelp fra politikerne.

Les også: 

Sykkelhotellene: En millionskandale som knapt er til å fatte

Viktige bøker! Bestill fra Document forlag:
Kjøp Kents bok her!

Bestill også:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Forhåndsbestill «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson i dag!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.