Sirin Stav (MDG) er her fotografert ved presentasjon av nye el-busser i Oslo i januar i år. Foto: MDG / Facebook

Mandag ble det kjent at Fornebubanen ryker på en kostnadssmell på over 3 mrd kroner. Resultatet kan igjen bli økte bompenger. Venstre er blant partiene som mener en kostnadsprekk på vel 16 prosent er alvorlig, men Oslos byråd for milø og samferdsel, Sirin Stav, mener det vitner om god økonomistyring.

Oslos miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) mener det vitner om god økonomistyring når de er tidlig ute med å informere bystyret om sannsynlige utfordringer som kan komme i fremtiden.

Ifølge Stav ville prosjektet holdt seg innenfor den kostnadsrammen bystyret faktisk har vedtatt hvis det ikke hadde vært for den ekstraordinære prisstigningen det siste året. (NTB)

Prislappen er nå oppe i 21,5 milliarder kroner. Prisstigningen siste år for bygg og anlegg var ifølge SSB på 11 prosent, men en budsjettsprekk på 3 milliarder kroner betyr en økning på 16,6 prosent. Så sent som i juni 2021 ble det varslet om en mulig budsjettsprekk på 0,9 milliarder kroner.

Kutt

Nå sier Olav Skinnes (Sp), fylkesråd for samferdsel i Viken, til Dagsavisen at konsekvensen kan bli at man dropper å bygge Vækerø stasjon for å stramme inn på utgiftene.

– Vi må lete etter steder å kutte. Det kan være å utsette Fornebu base. Og så er det mulig å kutte ut Vækerø stasjon. Da sparer vi kanskje en milliard. Det er jo ikke ønskelig, men det er jo sånt vi må se på, sier han. (NTB)

Oslo kommunes prestisjeprosjekt kan ikke regne med mer penger, hverken fra staten eller fra Viken fylkeskommune, noe som kan bety at kostnadssprekken ikke bare vil resultere i en stasjon mindre, men også i økte bompenger.

Venstres Marit Kristine Vea mener at sprekken vitner om at byrådet ikke har kontroll på de store investeringsprosjektene.

– Det kan ha svært alvorlige konsekvenser for Oslo. Med mindre det kuttes voldsomt i prosjektet, vil dette sope opp midler som var tenkt til andre viktige kollektivprosjekter vi planlegger i Oslo, sier Vea til NRK.

Hun sikter til pengekrisen i Oslopakke 3. Svikten i bompengeinntekter gjør at en rekke store prosjekter i Oslo og gamle Akershus mangler finansiering.

Etter det NRK forstår, er det større vilje i Oslo enn i Viken til å skru opp bompengene i og rundt hovedstaden.

– Jeg mener det er alvorlig at byrådet har så dårlig økonomistyring. Vi må få svar på hva som er mulige kostnadsreduksjoner nå, og få ned risikoen i dette prosjektet fremover, sier Anne Haabeth Rygg, som er Høyres gruppeleder i bystyret. (NTB)

Fornebubanen er en ny T-banestrekning som skal gå fra Majorstuen til Fornebu. Banen skal bygges i samarbeid med Oslo kommune og Viken fylkeskommune. Denne T-baneutbyggingen er den største i Norge siden de store utbyggingene av T-banen på Oslos østkant på 1960- og 70-tallet. Etaten Fornebubanen skal på vegne av Oslo kommune og Viken fylkeskommune sørge for at den nye T-banen blir realisert.

 

Kjøp Kents bok her!

 

Skaff antistoffer mot woke: Kjøp Roger Scrutons bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.