Conchita Wurst, den skjeggete transgender-vinneren av Eurovision Grand Prix i 2014, her avbildet under en konsert i Europaparlamentet i Brussel 8. oktober 2014, er i målgruppen for livmorsmykkene fra Målselv. Foto: Yves Herman / Reuters / NTB

Noen kreative ungdommer på videregående i Målselv eksemplifiserer hvor langt radikal kjønnsteori har kommet, også i Norge. Ideen om å lage livmorkunst var i utgangspunktet god, men når de også vil at transpersoner må sjekke seg for livmorhalskreft, har de åpenbart tatt for mye transetran.

Det er NRK Troms og Finnmark som forteller historien om de fem jentene på første året på Håndverk, design og produktutvikling på Bardufoss videregående skole. Begeistret legger de unge, kvinnelige gründerspirene ut om sitt prosjekt:

I markedsføringa si er bedriften bevisst på å bruke ordet livmorhelse, og ikke kvinnehelse. Dette fordi de ønsker å ha fokus på at transmenn også må sjekke seg. For terskelen kan være enda høyere for dem.

– Det er utrolig lite informasjon om transmenn og at de får sjekka seg. I tillegg til at det er et stigma rundt det å være trans, så er det et stigma rundt det å få sjekka kjønnsorganene sine, sier Nesse Lindgård.

Konseptet rundt ungdomsbedrifter er godt og velprøvd. Ideen til disse fem i Målselv var heller ikke dum. De ønsket å øke bevisstheten om farene ved livmorkreft.

På samme måte som Kreftforeningens Rosa Sløyfe fokuserer på brystkreft, håper jentene i ungdomsbedriften Gimba UB at ei utsmykka livmor vil være en samtalestarter rundt livmorhalskreft.

Skjermdump: NRK

Dette er helt klart et pent og tankevekkende smykke, men hvorfor i all verden måtte de bruke denne anledningen til å fremme radikal kjønnsteori?

Det sies at diamanter er ei jentes beste venn: – Det bør også livmora være

Kjøp boken til Kjell Skartveit her!


Kjøp Halvor Foslis bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂