Nytt

Hvor ille er den sosiale kontrollen på Grønland i Oslo? Komikeren Zahid Ali sier han nå unngår stedet etter flere ubehageligheter. Han er et kjent ansikt, men det fritar ham ikke fra «kontroll».

Fremmede menn stopper komikeren Zahid Ali på gaten og sier «Jeg liker ikke det du gjør! Jeg hater deg! Jeg skal drepe deg!» Ok, svarer Zahid Ali, hva er det du ikke liker, kan vi ta en kaffe og snakke om det?
– De blir enda mer provoserte av at jeg svarer dem på norsk. De blir sinte og slår over på morsmålet, ofte punjabi fordi «moralpolitiet» stort sett er første generasjon menn fra Pakistan, eller andre land. Jeg vil holde en distanse. Hvis jeg svarer på deres språk, har jeg godtatt kulturen, akseptert at de har rett. Slik sett provoserer jeg indirekte, men det er jo lov å snakke norsk, så jeg føler ikke at jeg gjør noe galt.

Alis beskrivelse av Grønland er nesten verre enn det de mer ukjente menneskene beskriv i Aftenposten lørdag. Ali hevder han har ubehageligheter hver gang han viser seg.

Hver gang den kjente komikeren fra TV 2s «Rikets røst» og TV Norges «Jul i Tøyengata» er på Grønland i Oslo blir han truet på livet og hetset. Han opplever det så ubehagelig at han holder seg mest mulig borte fra området. Etter at han de siste dagene har fulgt debatten om «moralpoliti» og sosial kontroll, etter at Aftenposten satte det på dagsorden i helgen, vil han nå fortelle at det ikke bare rammer jenter og homofile, men også menn som ham.

I desember oppdaget Ali at han ble filmet med mobiltelefon av en mann i 40-50-årsalderen med rødt skjegg og posebukser på den andre siden av gaten. Mannen har truet Ali tidligere.

– Hva filmer du? Spurte Ali.

– Et svin, svarte mannen.

– Javel, jeg husker deg, og jeg synes du oppfører deg som et svin, sa Ali, som opplevde episoden som veldig ubehagelig fordi han ble kjørt til Grønland av sin kjæreste og lille sønn.

Ett interessant tema Ali tar opp er hvordan feks. pakistanere i Sporveien og drosjene følger med på hva deres landsmenn foretar seg og rapporterer tilbake til familien. De fungerer som rene etterretningen. Dette var en sosial kontroll bygget rundt familiens ære, men mekanismen var på plass, det var bare å utvide den til religion.

Komikeren forteller at helt siden han var 14 år har han levd med «moralpolitiet». Hvis han røkte på gaten i Oslo, visste hans mor, far, onkler og tanter om det da han kom hjem.

Ryktet hadde gått på grunn av ansatte med pakistansk bakgrunn i drosjene eller Oslo Sporveier.

– Norges største etterretningstjeneste er Oslo Sporveier, sier Ali.

Ali har tatt episodene med trusler alvorlig nok til at han har snakket med politiet.

– Jeg blir redd nok til å holde meg unna Grønland. Jeg tror ikke det bare er tomme trusler.

I julen fikk han mye bråk fra innvandrere med pakistansk bakgrunn for måten han fremstiller pakistanere i barne-TV-serien «Jul i Tøyengata».

– De liker ikke at jeg presenterer pakistanere i lavkasteyrket skomaker.

Bagateller

Akkurat som i Iran og Saudi-Arabia handler moralpoliti om bagateller: utringing og kjøtt – det gjelder renhet og tildekking; kvinnekropp og kjøtt er beslektet i denne forestillingsverden.

Hvis noen for noen år siden hadde sagt at Oslo skulle hatt moralpoliti a la Teheran, ville man ha ledd av vedkommende. Selv etter de siste avsløringer vil mange le. De ser ikke sammenhengen.

Ali får tips om hvordan han bør opptre: På kafé blir han fortalt at han må lære en venninne med dype utringninger å dekke seg til. I storkiosken ser ekspeditøren det som sin plikt å opplyse om at kjøttet i pizzaen ikke er halalslaktet. I sommer satt Ali utenfor Grand Cafe på Karl Johan sammen med flere andre da en mann kom bort til ham, tok øreproppen ut av øret og ba ham lytte – mannen hadde Koranen på ipoden sin.

– Det er veldig tydelig hva slags folk det er, analfabeter som snakker dårlig norsk etter 40 år i Norge, som ikke har satt seg inn i egen eller norsk kultur. Moralpolitiet er blitt mye verre de siste fem-seks årene.

Ingenmannsland

Ali tror vanlige folk vil bli presset ut av den utviklingen som er i gang. Når store arbeidsplasser forsvinner, vil miljøet bli mer og mer ensartet.

Zahid Ali er overbevist om at Oslo vil ha flere ghettoer om ti år. Når Munch-museet, Ligningskontoret og andre sentrale institusjoner blir flyttet, tror han at området blir et ingenmannsland.

– Grønland og Tøyen hadde trengt å bli oppgradert, men nå blir bare Zoologisk Museum igjen. Det var en sjarm med Tøyengata da jeg bodde der i 2002. Nå er det bare et usjarmerende høl.

Ekvivalens

Tidligere leder av Somalisk Studentforening og jusstudent, Ilham Hassan, kommenterer moralpolitiet i Morgenbladet. Hun mener det er moralpoliti på begge sider: hun ble tilsnakket av en norsk dame om sin hijab, og det er i hennes øyne det samme som når skjeggete menn tar jentene på brystene på Grønland. Men spørsmålet er: følte Hassan seg truet av den norske kvinnen som snakket til henne? Det gjør jentene, homsene og andre som ikke faller i smak på Grønland.

Hassan lager en moralsk ekvivalens: begge er like gale, og dermed er skylden likelig fordelt.

Det forhindrer ikke at hun i neste øyeblikk etterlyser bevis for den moralske selvjustisen.

Det er tilsynelatende lite dokumentasjon på hvordan den sosiale kontrollen på Grønland utøves og hvor omfattende den er. Trolig er det snakk om sporadiske enkelttilfeller som man ikke kan kalle organisert moraliserende «virksomhet». Det er ingen tvil om at slik oppførsel uansett er uakseptabel, også fra et islamsk perspektiv.
Imidlertid må den individuelle friheten gjelde alle og man må for alle del unngå å gå i dobbeltmoralens felle ved å reagere på den ene typen press og samtidig lukke øynene for den andre. Dette bør vi reagere like sterkt på, enhver skal ha rett til å kle seg som han eller hun vil uten å føle seg trakassert.

Drapstrues av «moralpolitiet»

Slå tilbake jenter!
Ta til motmæle mot moralister, både de i skjegg og i miniskjørt, oppfordrer Ilham Hassan.

Les også

-
-
-
-
-
-