Kategori: Kunstbilde

Utdrivelsen av templet (1304-06)

Giotto di Bondone (1266–1337) Freske, 200 x 185 cm, Scrovegni-kapellet, Padova. Beretningen om utdrivelsen av pengevekslerne og dyrehandlerne fra templet finner vi i alle de fire kanoniske evangelier, men forbannelsen av fikentreet bare hos Marcus og Matthaeus. Men bare Marcus innleder og avslutter perikopen med fikentreet – så det er sterke grunner til å anta […]

Les mer»

Jesus rider inn i Jerusalem (1304-06)

Giotto di Bondone (1266–1337) Freske, 200 x 185 cm, Scrovegni-kapellet, Padova. Jesu inntog i Jerusalem, ridende på et esel, er beskrevet i alle de kanoniske evagelier, her etter Marcus, 11, 1-11 (DNB 1930), som regnes som det eldste. Og da de kom nær til Jerusalem, til Betfage og Betania ved Oljeberget, sendte han to av […]

Les mer»

Oberst Birger Eriksen

Ved foten av oberst Birger Eriksens (1875–1958) grav ved Æreslunden på Vår Frelsers gravlund i Oslo står dette å lese på en minneplakett: Oberst Birger Kristian Eriksen var kommandant på Oscarsborg festning 9. april 1940. Han hadde ikke forholdsordre fra overordnet myndighet da den tyske angrepsgruppen forsøkte å forsere festningen i tett tåke. Det var […]

Les mer»

Finsk elegi (1895)

Hugo Simberg (1873–1917) Tempera på lerret, 72 x 60 cm, privateie. Finsk titel: Suomalainen elegia. Hugo Simberg er kanskje den mest spesielle finske kunstner rundt forrige århundreskifte. Svært mange av hans bilder, ofte ganske små, er befolket med alskens mer eller mindre groteske fantasivesener. Men han er også mester for det bildet (1903) som ble […]

Les mer»

Carl Michael Bellman spiller for Gustaf III og Gustaf Mauritz Armfelt (1884)

Albert Edelfelt (1854–1905) Olje på lerret, 53.5 x 71 cm, Gösta Serlachius konststiftelse, Mänttä. Finsk titel: Bellman soittaa luuttua Kustaa III-lle ja G. M. Armfeltille Hagassa (Bellman spelar luta för Gustaf III och Gustaf Mauritz Armfelt i Hagaparken). De avbildede personer er fra venstre Gustaf Mauritz Armfelt (1757-1814), kong Gustav III (1746-1792) og Carl Michael […]

Les mer»

Gosse med dödskalle (1893)

Magnus Enckell (1870-1925) Kull og vannfarger på papir, 66 x 95 cm, Ateneum, Helsinki. Finsk titel: Poika ja pääkallo. I etertiden har nok Magnus Enckell blitt stående i skyggen av Akseli Gallén-Kallela og Helene Schjerfbeck. En mulig grunn er kanskje hans personlige preferanser, og den betydning det fikk for hans valg av motiver. En annen […]

Les mer»

Flickan från Barösund (1885-90)

Helene Schjerfbeck (1862–1946) Olje på lerret, 58 x 65 cm, privateie. Finsk titel: Tyttö Barösundista Helene Schjerfbecks første undervisning fant sted hos kunstprofessor Adolf von Becker i Helsinki på 1870-tallet. I 1880 fikk hun et stipendium som ga henne mulighet til å reise til Paris og Académie Colarossi. Der hadde hun blant andre Gustave Courbet […]

Les mer»

Portrett av Gustav Mahler (1907)

Akseli Gallen-Kallela (1865–1931) Olje på lerret, 57,5 x 38 cm, Gösta Serlachius konststiftelse, Mänttä. Den portretterte er den østerrikske komponist og dirigent Gustav Mahler (1860-1911), i sin samtid best kjent som dirigent – men i løpet av 1900-tallet vokste interessen for hans komposisjoner ganske sterkt. Mahlers best kjente verk er kanskje Adagietto, fjerde sats av […]

Les mer»

Den hellige gravs kirke, Jerusalem (c.1890)

Photochrom, 16,5 x 22,5 cm, Library of Congress, Washington DC. Påskriften nederst lyder 15.012.P.Z- JERUSALEM. FACADE DU ST. SÉPULCHRE – Fasaden av den hellige grav. Den hellige gravs kirke i Jerusalem skal være bygget over den grav som Josef av Arimatea stilte til disposisjon for Jesu legeme, som omtalt i alle de fire kanoniske evangelier. […]

Les mer»

Jerusalem sett fra Oljeberget mot Tempelhøyden (1890)

Photochrom, 16,5 x 22,5 cm, Library of Congress, Washington DC. Nederst er det påført 15.030. P.Z. JERUSALEM. Man kan dermed anta at det er produsert av Photoglob Zürich. Motivet er Tempelhøyden i Jerusalem, sett vestover fra Oljeberget over Kidron-dalen. Rett under Klippemoskéen ser vi Den gylne port. Den regnes som den eldste porten i Jerusalems […]

Les mer»