Kategori: Kunstbilde

Kjenndalsbreen, Loen i Nordfjord (c.1897)

Photochrom-trykk, Library of Congress, Washington DC. Nederst til venstre er det påført 7065.P.Z-LOEN.KJENDALSKRONEBRÆ. P.Z. står for Photoglob Zürich – men disse trykkene ble også produsert i både Detroit og London. Dateringene lar seg sånn omtrent antyde ut fra Photoglobs kataloger – der fotografenes navn foe øvrig aldri nevnes, Kjenndalsbreen i Loen i Stryn kommune i […]

Les mer»

Ung dame i Hardanger-bunad (1897?)

Photochrom-trykk, påført 7011.P.Z. HARDANGER GIRL. Library of Congress, Washington DC. Som nevnt står P.Z. som regel for Photoglob Zürich (tekst bare tilgjengelig på tysk) som rundt forrige århundreskifte var en av verdens største produsenter av postkort. Library of Congress har rundt seks tusen photochromer – hvorav 155 har norske motiver. Man kan gå ut fra […]

Les mer»

Fingal’s Cave, Island of Staffa, Scotland (1890-1900)

Photochrom-trykk, sannsynligvis produsert av Detroit Photograph Company, Library of Congress, Washington DC, Fingalshulen ligger på Staffa, en ubebodd øy blant Hebridene rett nordvest for Skottland, som blant våre norrøne forfedre var kjent som Suðreyjar. Det sies at denne hulen har en ganske spesiell akustikk. Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847) besøkte Staffa i 1829, og hulen inspirerte […]

Les mer»

St. Michaelsklostret i Kiev (1890-1905)

Photochrome-postkort. utgitt av Photoglob AG, Zürich, Library of Congress, Washington DC Nedersr til venatre er påført (på fransk) 8966. P.Z. KIEW – MONASTERE ST. MICHEL, til høyre en oversettelse til russisk, med  den gamle rettskrivning som ble avskaffet etter 1917. Som vi kan lese her, ble klostret først plyndret for kostbarheter. Mosaikker og fresker ble […]

Les mer»

A House Divided

Portrett av Abraham Lincoln (1809-1865), tatt den 7. mai 1858. Detalj av ambrotypi utført av Abraham Byers (1821-1885), University of Nebraska. Det forste som mange vil assosiere A House Divided med, er Abraham Lincolns tale i Springfield, Illinois den 16 juni 1858, der det blant annet sies at A house divided against itself cannot stand […]

Les mer»

Valentin (Velvele) Pinkert (1935-1941)

Ukjent fotograf, solvgelatinkopi i Yad Vashem, Jerusalem. Bildet skal være tatt i 1939. På jiddisch har man to grader av diminutiv, og suffiksen -ele er av de sterkeste. Lille Valentin ble omtalt som Velvele. I dagene 29,-30. september 1941 ble Velvele – og over 33 000 andre jøder (det eksakte antallet er ikke kjent) massakrert […]

Les mer»

St. Hansaften (1886)

Christian Skredsvig (1854–1924) Olje på lerret, 156,2 x 291,5 cm, Statens Museum for Kunst, København. Christian Skredsvig var vert for de norske malerne som møttes på Fleskum gård i Bærum sommeren 1886. Motivet fant han ved Dælivannet like i nærheten. Det samme vannet som inspirerte en annen Fleskum-maler – Kitty Kielland (1843-1914) – til maleriet […]

Les mer»

Fra Bærum (1886)

Gerhard Munthe (1849-1929) Olje på lerret, 34 x 49 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Fleskum-sommeren i 1886 er i ettertiden blitt stående som en milepæl i norsk kunsthistorie, da Christian Skredsvig samlet sine malerkolleger Harriet Backer, Kitty Kielland, Gerhard Munthe, Eilif Peterssen og Erik Werenskiold på gården Fleskum i Bærum, rett vestenfor Christiania. Ut fra dateringen er […]

Les mer»

Fra Fleskum (1888)

Erik Werenskiold (1855-1938) Olje på lerret, 152 x 255 cm, Lillehammer Kunstmuseum. Erik Werenskiold, som nok er best kjent for sine illustrasjoner til Snorre og Asbjørnsen og Moes eventyr, var også på gården Fleskum i Bærum sommeren 1886. Han fikk dessverre ikke malt stort ved den anledningen. To år senere, i 1888 var han atter […]

Les mer»

Sommernat (1886)

Eilif Peterssen (1852-1928) Olje på lerret, 133 x 151 cm, Nasjonalmuséet, Oslo I likhet med kunstnerkollegene Gerhard Munthe, Harriet Backer, Kitty Kielland, Christian Skredsvig og Erik Werenskiold. var Eilif Peterssen en av Fleskum-malerne sommerem 1886. Det nevnes ofte at dette ble nyromantikkens gjennombrudd i norsk kunsthistorie. Et yndet emne for dem var den nordiske sommernatten, […]

Les mer»