Kategori: Kultur

1984: Krig er fred, frihet er trelldom, uvidenhet er styrke

Boken «1984» er stadig relevant selv trekvart århundre efter publiseringen. Den fortsetter å utløse debatt om overvåkning, propaganda og frihetens skrøpelighet i møte med autoritære krefter. I vår tid er det muligens tid for å trekke boken ut av science fiction-skuffen og flytte den til den vanligvis ganske så kjedelige skuffen for sosial­realisme?

Les mer»

USAs «deplorables» gjør motstand i kulturkrigen

Oliver Anthony var for kort tid siden en «nobody»; nesten ingen visste hvem han var. Nå er han plutselig berømt. Han er nok et symbol på motstands­viljen amerikanerne fortsatt har.

Les mer»

Norrønt språk i vesterled

Frå omtrent år 700 til 1350 vart språket i Noreg kalla norrønt. Når ein reiser til Island, Færøyane, Shetland og Orknøyane i dag, er det ikkje vanskeleg å sjå norrøn påverknad i språket.

Les mer»

Norsk lyrikk – den spede starten

I vår nye kulturspalte ynskjer vi å gi vår poesiskatt ei velfortent og naudsynt renessanse. Kva er meir naturleg då, enn å innleie med rune­innskrifter frå urnordisk og norrøn tid? I 1917 vart den til no fyldigaste rune­innskrifta funnen på garden Eggja i Sogndal – den såkalla Eggja­steinen.

Les mer»

Kulturrådets nye symbol – fra lego til logo

Om sin nye logo til 484.000 kroner sier Kultur­rådet at den er et «enkelt, tydelig og kraftfullt» symbol. Enkelt er det. Lett er det også å tenke på henslengte lego­klosser. Noen grafisk utforming verdt betegnelsen har logoen ikke.

Les mer»

Hva skal man gjøre når kunstens frihet setter totalitære krav?

Den nye norske filmen «Perleporten» har allerede før premieren 1. september skapt debatt om kunstens frihet i forhold til politikken. Politikere som mener filmen ikke bør vises, høster uunngåelig tukt. En annen prinsipiell diskusjon er vel så interessant: Burde det estetiske i kunsten ha veket plass for det politiske? Hva skjedde med kunstens gyldighets­område?

Les mer»

Bring skulpturen til heder og verdighet igjen

I Norge blir klassisk skulptur stemoderlig behandlet nesten overalt, og dessverre er ikke Nasjonal­museet noe unntak. Landet hadde en gang et eget skulptur­museum. Hva om vi børstet støvet av ideen? Nasjonal­galleriets gamle bygning står der fremdeles, institusjonens triste ødeleggelse til tross.

Les mer»

Politiske sølvpenger til Morten Traavik

Morten Traaviks personlige fisling på departementalt og politisk nivå vitner om en kunstnertype med mer næringsvett enn kreativitet. Hans store ambisjon er å få en fast post på det årlige statsbudsjettet. Ikke bare blir økonomien sikret, men også hans svikefulle kunstfaglighet.

Les mer»

Mens vi er inne på totalitarismen

For å virkelig kunne styre befolkningen, må man berøve den sin historiske bevissthet. Folk må ikke vite og ikke tenke på at de er ledd i en kjede av generasjoner og begivenheter fra fortid mot fremtid. Vi skal helst bringes til å tro at vi lever i enestående tider, befriet fra enhver historisk arv.

Les mer»

Motorsag­estetikk og visuell barnehage­retorikk

Utstillingen «De fleksible» i Kunstnernes hus er en selsom mønstring av store treskulpturer og digre bilder formgitt med hård og ufølsom hånd. Estetikken strider mot verkenes emosjonelle og konseptuelle ambisjoner. Kunstneren «formidler menneskets konflikter og sårbarhet, men også dets evne til å reise seg igjen». Her har man tydeligvis mye å bale med.

Les mer»