På sosiale medier reklamerer menneskesmuglere åpent for ulovlige reiser til Europa. Med bilder, emojis – ikoner – og villedende historier forteller de afrikanere og arabere om hvilket paradisisk liv som venter dem i Europa, skriver De Telegraaf.
De italienske forskerne Michele Empler og Claudia Capasso har i ett år fulgt flere titalls grupper på sosiale medier hvor temaet er ulovlig migrasjon. Der opptrer menneskesmuglere som «influencere» eller «reisearrangører», komplett med annonser, tilbud og «anmeldelser» av vellykkede overfarter.
Universelt språk
– Det er knapt nok skjult. Smuglerne er blitt en slags influencere som ønsker oppmerksomhet for sin virksomhet. De markedsfører seg som legitime selskaper, forteller Empler.
På en Facebook-side med over 220.000 følgere legges det daglig ut bilder av luksusbiler, dyre yachter og smilende migranter i europeiske byer. Det skapes et inntrykk av at alle som våger turen over Middelhavet, raskt oppnår rikdom og lykke.
I en rekke grupper sirkulerer villedende påstander om europeiske land. For eksempel skal Tyskland angivelig gi 2000 euro til nye asylsøkere. Spania skal midlertidig ha åpnet grensene. Ryktene spres for å lokke folk.
For å unngå sosiale plattformers algoritmer som forsøker å luke ut ulovlig innhold, kommuniserer smuglerne via kodespråk: En båt for overfarten, et spøkelse eller en ninja for «usynlig innreise», en strand eller en fredsdue for Europa.
Ifølge forskerne forstås emojiene universelt – også av analfabeter og mennesker med begrensede leseferdigheter.
– Alle kan forstå det: en bonde i Afrika eller en ung mann fra Marokko, sier Capasso.
I en video spiller en vennlig politimann fotball med et barn. Europeisk politi behandler underforstått migranter mildt og vennlig.
– Det ligger en alvorlig undertone i det. I land som Marokko blir smuglerne strengt forfulgt. De vil vise at Europa er trygt, sier Capasso.
— Hen (@hendrikdrijft) November 9, 2025
