Klimatiltakene ruller videre. Etter en byggeperiode på rundt et år er man i gang med å teste ut den første nye ladestasjonen som ikke er koblet til strømnettet, men heller er basert på brenselcceller som skaper strømmen fra hydrogen. Ladestasjonen er utviklet av Cyan Energy AS (som er eid av det Abu Dhabi-baserte Petro Well Services) i samarbeid med Ulmatec og åpner offisielt den 21. juni. Testingen er imidlertid i gang med flere typer personbiler samt elektriske lastebiler.

Teststasjonen er satt opp for å levere to gonger 350kW kontinuerlig lading, og dette er første del av en totalpakke for ladestasjoner som skal bygges i Norge og etter hvert også i utlandet. I motsetning til konvensjonelle ladestasjoner hvor man lader med kraft fra kraftnettet, kan denne stasjonen plasseres på steder uten kraftnett, bare man har god nok tilgang på hydrogen. I tillegg blir anlegget klargjort for å drives med kraft fra vindturbiner og solceller.

Lastebilen man testet ut var ein Volvo FH Electric fra Wist Last & Buss med hele 666 hestekrefter og en rekkevidde på rundt 30 mil under optimale forhold, men ladingen var avgrenset til 250kW. Lastebilen hadde med seg ein tanktrailer da den testladet batteriet på Hareid, og vekten var rundt 50 tonn.

Så langt er alle svært positive til satsingen, men artikkelen fra Vikabladet sier ingenting om hvor hydrogenet kommer fra, hva det koster å transportere, hvilken energibruk som gikk med til å produsere det, om det er komprimert eller nedkjølt, eller hva som er den  relle prisen for å lade en batteribil med dette systemet. Det er nok gode grunner til at det er utelatt.

Det ser heller ikke ut til at man skal kunne tanke hydrogenbiler på denne stasjonen, noe som er litt underlig siden hydrogenbiler er ønsket å bli like vanlige som batteribiler på sikt.  Så er det å håpe at dette går bedre enn forrige hydrogensatsing i 2019, og at myndighetene har funnet en god løsning for å sikre publikum i «hydrogensamfunnet» som visstnok er fremtiden, siden hydrogen er og forblir energikrevende, korrosivt, volatilt og svært eksplosivt.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.