Foto: Ludovic Marin / Pool via AP / NTB.

Uten handels­hindringer vil kinesiske bil­produsenter ødelegge konkurrentene verden rundt, sa Elon Musk i januar. Kina har som strategisk mål å under­grave Vestens industri­base. De lykkes også ganske bra med det – men knapt noen merket at Musk satte fingeren på Kinas hybrid­krig.

Kommentaren fra Musk kom etter nyheten om at kinesiske BYD gikk forbi Tesla som verdens største produsent av elbiler, til tross for at Tesla hadde redusert profitt­marginen ved å sette ned prisene, meldte Reuters i en svært lite påaktet melding den 24. januar.

Chinese car companies were the «most competitive» and «will have significant success outside of China, depending on what kind of tariffs or trade barriers are established,» Musk said on a post-earnings call with analysts on Wednesday.

«If there are no trade barriers established, they will pretty much demolish most other car companies in the world,» he said.

Tesla planlegger å møte konkurransen fra Kina ved å produsere en lavpris­modell fra neste år, men i Kina har bransjen kommunist­partiet i ryggen:

«The completeness and resilience of China’s multi-decade state-directed battery materials processing infrastructure build out is biting hard,» said Ross Gregory, a partner at Melbourne-based consultant New Electric Partners.

Samtidig nyter også kineserne godt av europeiske elbil­subsidier. Fox Business skriver:

BYD’s sales were bolstered by discounting programs in Europe aimed at increasing the EV maker’s presence in foreign markets. BYD dropped the price by about 8% on its Han-branded sedans, with a much smaller discount on its Dynasty series of pure and hybrid models.

I Brussel sitter man og lurer på om dette muligens ikke er så bra, og om man kanskje, etterhvert, når man har tenkt seg om et år eller fem, skal gjøre noe med saken. Reuters skriver:

Last year, the European Commission launched an investigation into whether to impose punitive tariffs to protect EU producers against cheaper Chinese EV imports it says are benefiting from state subsidies.

For den som ikke er geopolitisk født i går, er det lett å se at Kina også bruker bilmarkedet i sin krigføring mot Vesten:

De vestlige landene har bestemt seg for å slutte med drivstoff­biler fordi de er redde for at himmelen skal falle i hodet på dem, og kineserne ser sitt snitt til å utkonkurrere Vesten på det nye markedet, der tradisjonelle vestlige industri­makter ikke har de samme fortrinnene.

Adferden er helt i tråd med den kinesiske strategi­manualen Unrestricted Warfare fra 1999 – to år før Kina fikk bli med i Verdens handels­organisasjon (WTO), og med det for alvor banet veien for av­industrial­iseringen av Vesten.

Som de kinesiske generalenes verk illustrerer, kan krig også føres uten å avfyre et eneste skudd:

Men hvorfor klarer Kina å utkonkurrere Vesten på et helt nytt marked? Er ikke vi bedre på innovasjon?

Joda, men Kina spionerer, og de produserer uten selvpåførte klima- og energi­politiske handicap, og uten å bry seg altfor mye om miljø- eller arbeidslivs­standarder generelt.

Det aller siste punktet er en under­drivelse. NTB meldte 1. februar om en rapport der Human Rights Watch (HRW) kritiserer utstrakt bruk av tvangs­arbeid i den kinesiske aluminiums­industrien som forsyner bil­produsentene. Og menneske­retts­bruddene i Kinas produksjons­system er åpenbart ikke begrenset til dette.

Kina øker altså sin konkurranse­evne ved hjelp av kriminalitet og menneske­ofring, og Vesten lar kineserne konkurrere med oss. Samtidig er Russland blitt skjøvet over i Kinas armer, og dermed får kineserne også en fordel av billigere energi.

Det er et åpent spørsmål hvor mange i Vestens politiske klasse som i praksis – og i mer eller mindre god tro – er kinesiske påvirknings­agenter i denne hybrid­krigen, eller hvor høye verv de har. Man skulle tro at mannen som for tiden bebor Det hvite hus, stiller i en egen klasse i så måte. Men de er ikke helt borte i vår egen andedam heller.

Men Kina får holde på i fred utenfor søkelyset. It’s all Russia Russia Russia. Og Trump, og AfD, og Wilders, og Meloni, og Tucker, og «konspirasjons­teoretikerne» – listen er ikke uttømmende.

Elon Musk ser hva som foregår, men må av balanse­hensyn ordlegge seg mellom linjene for ikke å skade egne interesser i Kina.

Donald Trump forstår naturligvis også utmerket godt hvordan kineserne er i ferd med å rundspille Vesten.

Og mediene i Vesten gjør så godt de kan for å undergrave begge to. Det overlates som en øvelse til leseren å finne ut hvem sin side mediene er på (hint: ikke din).

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.