Personbiler og lastebiler kjører på A100 i Berlin den 29. juni 2022. Foto: Michael Sohn / AP / NTB.

Uenighet internt i den tyske regjeringen forhindret onsdag i siste øyeblikk at Tyskland samtykket til nye EU-standarder for CO2-utslipp fra busser og lastebiler. Den planlagte avstemningen om saken i Brussel er derfor utsatt til fredag, melder Der Spiegel.

Det skal være perpleksitet hos det fri­demokratiske partiet (FDP), en av koalisjons­partnerne i Olaf Scholz’ regjering, som gjorde Tysklands stilling­tagen i saken uklar og dermed utfallet av avstemningen usikkert, skriver det tyske nyhets­magasinet, som legger til at vedtaket var forventet å være en ren formalitet.

Egentlig var forhandlere fra EU-statene og EU-parlamentet allerede den 18. januar blitt enige om at de nye spesifikasjonene for såkalte flåtegrenser skulle komme. […] CO2-utslippene fra lastebiler og busser skal reduseres med 45 prosent innen 2030 og 90 prosent innen 2040 sammenlignet med 2019. Nye bybusser må være helt utslippsfrie innen 2035, akkurat som det ble bestemt for personbiler i fjor.

Heller ikke i den saken kom Tysklands samtykke umiddelbart.

Ifølge det tyske nyhetsbyrået DPA er det FDP som nå har nedlagt veto mot Tysklands samtykke.

EU-parlamentets president Roberta Metsola sier i en kommentar at man ikke kan gå tilbake på avtalen, som skal handle om tillit mellom lovgiverne og «troverdigheten til prosessen», skriver Der Spiegel.

Men i Europas politiske landskap begynner flere politikere å få kalde føtter når det gjelder iverksettelsen av de revolusjonerende målene om reduksjon i utslippene av klimagasser.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.