Biler med forbrenningsmotor står på containerhavnen i Hamburg den 18. mars 2022. Foto: Martin Meissner / AP / NTB.

Den tyske regjeringen vil ikke samtykke til EU-lovgivningen som forbyr salg av nye bensin- og dieselbiler i unionen fra 2035, sa Tysklands finans­minister Christian Lindner (FDP) tirsdag under en konferanse i regi av det tyske industri­forbundet BDI.

Denne delen av EUs politikk for kutt i klimagass­utslipp er «gal» og Tyskland vil «ikke si seg enig i denne EU-lovgivningen», sa Lindner ifølge Politico.

Finansministerens utspill ligger an til å skape intern strid i den tyske regjeringen:

Lindner’s Free Democrats came out against the plan but the legislation is managed by the Greens, who run the environment ministry. The three-party government agreed in March to support the Commission’s draft proposal on 2035 car and van emission standards.

The Greens’ Environment Minister Steffi Lemke quickly rejected Lindner’s attempt to change the national position on a file critical to Germany’s flagship industry.

In an emailed statement she said that the federal government should stick to its “previously agreed course” and back setting a phaseout date. “In the transport sector we need planning security for the car industry and decisive steps that can reduce CO2 emissions,” she said.

Lindner mener imidlertid at disse planene er urealistiske. Tyskland vil ikke klare det, mener han:

Lindner, a fan of sportscars who supports developing synthetic fuels, now said he opposes the EU legislation.

«Germany will … not be able to agree to the fleet limits with the de facto ban on internal combustion engines,» he said at the conference.

Saken om forbudet mot forbrenningsmotorer kommer opp for EU-rådet den 28. juni.

Lindner er ikke den eneste europeiske toppolitikeren som har fått kalde føtter hva bensin- og dieselbiler angår. Også den italienske klima- og energiminister Roberto Cingolani, som i likhet med Lindner er statsråd i et land med en stor bilindustri, har sendt lignende signaler.

Den senere tidens politiske utvikling reiser spørsmål om hvorvidt EUs ambisiøse planer for kutt i utslippene av klimagasser er i ferd med å kollapse.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.