Toyota-sjef Akio Toyoda holder foredrag under en teknologikonferanse i Las Vegas den 6. januar 2020. Foto: Ross D. Franklin / AP / NTB.

De som lovpriser elbiler, tenker ikke over at strømproduksjon også medfører CO2-utslipp, og kostnadene ved å gjøre hele bilparken elektrisk streifer dem heller ikke, sier Toyotas toppsjef Akio Toyoda.

Uttalelsene falt under den årlige pressekonferansen i regi av de japanske bilprodusentenes forening, skriver Wall Street Journal.

I øyeblikket finnes det ikke strøm nok til å erstatte alle bensin- og dieselbiler, og kostnadene ved å bøte på det er kolossale, fremholder Toyota-sjefen:

The infrastructure needed to support a fleet consisting entirely of EVs (electric vehicles, red.) would cost Japan between ¥14 trillion and ¥37 trillion, the equivalent of $135 billion to $358 billion, he said.

Forstår politikerne dette? spør han, og advarer mot konsekvenser av forhastede vedtak:

He said if Japan is too hasty in banning gasoline-powered cars, “the current business model of the car industry is going to collapse,” causing the loss of millions of jobs.

Dertil kommer at strømproduksjonen i Japan bruker fossile energikilder:

In a country such as Japan that gets most of its electricity from burning coal and natural gas, EVs don’t help the environment, Mr. Toyoda said. “The more EVs we build, the worse carbon dioxide gets,” he said.

Elbiler risikerer dessuten å bli for dyre for vanlige folk:

He said he feared government regulations would make cars a “flower on a high summit”—out of reach for the average person.

Japan har overveid å forby bensin- og dieselbiler fra 2035, men har nølt med å gjøre det på grunn av advarsler fra bilindustrien.

 

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.