En Tesla trenger også energi. Illustrasjonsfoto: AP /Steven Senne/ NTB

Et flertall av innbyggerne i EU er positive til et forbud mot diesel- og bensinbiler fra 2030, hevder Transport&Environment. De har nylig gjennomført en undersøkelse, og tallene virker overbevisende ved første øyekast. Men det er noe som skurrer.

Transport&Environment (T&E) er en europeisk lobbygruppe som ifølge sin hjemmeside avdekker hvordan transport påvirker klima, miljø og helse. I forbindelse med at EU vurderer å forby fossile biler for å nå sine klimamål, har T&E gjennomført en undersøkelse for å finne ut mer om hva innbyggerne i EU mener.

De beskriver hovedresultatene slik:

  • Across all cities, almost two in three city dwellers (63%) support the idea that after 2030 only emission-free cars should be allowed to be on sale in Europe. This shows that the public is broadly supportive of an EU-wide phase-out of combustion engine cars.
  • In all of the 15 cities across 8 countries in Western, Southern and Eastern Europe, there is a consistent majority in support (51% to 77%) of emission-free cars sales after 2030.
  • Respondents who got infected with Covid-19 or whose close ones suffered from the virus show significantly stronger support than those who don’t know people who got sick or don’t recall (66% vs. 56%).
  • Price (55%), infrastructure (51%) and the range of electric vehicles (45%) are seen as the main factors that will drive the sales of electric cars above those of petrol and diesel cars.
  • Only one in 10 (10%) of all respondents thinks that electric car sales will not overtake those of petrols and diesels in the future.

Man behøver ikke mange hjerneceller for å se de åpenbare svakhetene med denne «undersøkelsen».

Det største problemet med undersøkelsen er utvalget, som kun består av folk som bor i 15 store europeiske byer. Det er vel ikke urimelig å anta at resultatet ville blitt annerledes hvis utvalget besto av folk på landsbygda?

Hvorfor blander T&E Covid-19 inn i denne saken? Mener T&E at bensinbiler forårsaker korona? Hva har Covid-19 med transportpolitikk å gjøre?

Dessuten: Hvor finnes disse utslippsfrie bilene de snakker om? Det er direkte misvisende å omtale elbiler som utslippsfrie. Det kreves åpenbart energi for å produsere bilene, og det kreves energi for å bruke dem. Elbiler er derfor ikke utslippsfrie.

I 2019 kom det til og med en studie som påsto at en Tesla Model 3 skapte mer utslipp enn en moderne dieselbil ( Mercedes C220d). Riktignok fikk studien sterk kritikk fra den norske elbilforeningen, men det er uansett et åpenbart tegn på at elbiler også påvirker naturen.


Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.