Godhetsposørene på venstresiden kjemper nok en tapende kamp med virkeligheten, skriver Michael Schwarz i The Western Journal. Rike og urbane i Minnesota støtter Biden og Demokratene, for de har en planet å redde. Det er naturlig at de ville investere i elbusser, selv om de ikke bruker dem.

Det er ikke bare i Oslo at problemene har stått i kø etter innføringen av elektriske busser. Stadig trøbbel for Oslos elektriske busser – Document

I forrige uke rapporterte Minnesota Post at flere av delstatens største byer har møtt betydelige hindringer i sin søken etter utslippsfri kollektivtransport.

Godhetsposørene på venstresiden kjemper nok en tapende kamp med virkeligheten, skriver Michael Schwarz i The Western Journal.

– Virtue-signaling liberalism is fighting another losing battle with reality.

Kalde temperaturer og en myriade av andre problemer har plaget Duluth og tvillingbyene Minneapolis og St. Paul under overgangen til elektriske busser.

Etter Alaska og Nord-Dakota er Minnesota den kaldeste delstaten i USA.

It’s good stuff, sa visepresidenten om elektriske skolebusser i St. Paul, Minnesota, i februar. De har WiFi og til og med USB …

Som i Oslo er det kulden som gjør at rekkevidden på elbussene ikke er like god som ellers. Selv om vi er midt i en global oppvarming, er det fortsatt bikkjekaldt i Minnesota om vinteren.

Drew Kerr, talsmann for Twin Cities Metro Transit, forklarte at elbusser kjører langt kortere avstander enn produsentene annonserte. I byen Duluth har de hatt problemer med mislykkede ladestasjoner, og ingenting ser ut til å ha virket fra starten av:

– They would fail. They would not perform. They would experience malfunctions, glitches. They were extremely problematic right out of the gate, Clark said.

Videre har ikke elbussene i Duluth klart å holde passasjerene varme, mens i Minneapolis og St. Paul har elektriske busser gått i stykker med dobbelt så raskt som tradisjonelle dieseldrevne busser:

– Meanwhile, the Twin Cities’ fleet has proven comparatively unreliable. In Minneapolis-St. Paul, electric buses have broken down at twice the rate of traditional diesel-powered buses.

Alt dette gir oss grunn til å tro at elbusser er lite effektive og ikke oppfyller kundenes behov, skriver Schwartz videre. Men det viktigste aspektet ved denne historien er alliansen mellom regjeringen og næringslivet.

I 2021 mottok Metro Transit et føderalt tilskudd for å kjøpe en flåte med elektriske busser fra leverandøren Proterra, som er basert i California. Duluth mottok et lignende tilskudd i 2015.

Tidligere i år begjærte Proterra seg konkurs, til tross for en offentlig støtteerklæring fra president Joe Biden så sent som i mars 2022.

Biden Again Promotes Proterra, An Electric Bus Company With Deep Financial Ties To His Admin.

Nå har Minnesota feilfungerende og utilstrekkelige busser og står uten leverandør:

– Now, in addition to malfunctioning or inadequate buses, the Minnesota cities have no immediate vendor.

Hvis denne historien lyder kjent, er det fordi velstående Teton County, Wyoming, hadde en lignende opplevelse med Proterra, skriver Schwarz.

Hele den elektriske bilflåten i fylket med iskalde vintre mislyktes, noe som resulterte i at de igjen er avhengig av dieselbusser:

– If this story sounds familiar, it is because affluent Teton County, Wyoming, had a similar experience with Proterra. That cold-weather county’s entire electric bus fleet failed, resulting in continued reliance on its diesel fleet.

Electric bus maker Proterra files for bankruptcy protection.

Schwarz skriver at Biden vant Teton County med nesten 40 prosentpoeng i valget i 2020, pluss at han fikk ti valgstemmer i Minnesota og vant fylker som ligger i tvillingbyene og Duluth.

Rike, urbane i Minnesota støtter Demokratene, så det er naturlig at de ville investere i elbusser:

– In sum, urban Minnesotans support Democrats, so it stands to reason that they would invest in electric buses.

Det gjør ingen forskjell at bussene ikke klarer å kjøre ordentlig og ikke dekker passasjerenes behov, skriver Schwarz til slutt. Elektriske kjøretøy har ingenting å gjøre med menneskene som er tvunget til å bruke dem.

Tross alt har velstående liberale en planet å redde, og de er støttet av offentlige virksomheter som deler ut tilskudd.

Om de får litt dårlig samvittighet, som for eksempel at barn må jobbe i gruvene i Kongo for å utvinne kobolt til elbilbatterier, er det greit, for de har gode intensjoner:

– Furthermore, it makes no difference that the buses often fail to run properly and do not suit riders’ needs. Electric vehicles have nothing to do with the people who ride in them.

– After all, affluent liberals — backed by grant-issuing government busybodies — have a planet to save. They might suffer mildly troubled consciences, for instance, over child labor and other mining practices used to procure cobalt for EV batteries in central Africa’s Democratic Republic of Congo, but they have good intentions.

Og gode intensjoner skjermer liberale for virkeligheten, inkludert kalde vintertemperaturer i Minnesota – og i Norge, kan vi legge til.

– And good intentions shield liberals against all reality, including frigid winter temperatures.

I kommentarfeltet skriver Terry at Minnesota må se hva Norge gjør:

Byer i Minnesota må se hva Norge gjør. Hvis elektriske busser eller biler eller en hvilken som helst type elbil svikter i Norge, vil vi definitivt ha hørt om det i disse internettrapportene. Mest sannsynlig er alle bussene i Norge EV.

Minnesota cities need to look what Norway is doing. If electric busses or cars or any type of EV failing in Norway we would definitely hear about it on these internet reports. Most likely all the buses in Norway are EV.

Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone her!»

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.