Allegra Stratton. Foto: Policy Exchange / Wikimedia Commons.

I et nylig intervju med Times Radio sa den britiske regjeringens klimapolitiske talskvinne Allegra Stratton at hun kjører en brukt dieseldreven Golf, og at en elbil ikke passer til hennes personlige behov.

Stratton sa også i intervjuet at infrastrukturen avleder folk som henne selv fra å gå over til elbil, skriver The Guardian.

Regjeringstalskvinnen sier hun ofte må kjøre langt og at det tar for lang tid å lade batteriet:

The reason for this, Stratton explained in an interview with Times Radio, was that she needed to visit elderly relatives “200, 250 miles away”, and that having to stop the vehicle to charge it would slow the journey down, particularly with two young children who might otherwise remain asleep for the duration of the ride.

Derfor har hun heller ikke lyst på elbil ennå:

“I don’t fancy it just yet,” said Stratton, who lives in north London, because of the length of time it took to make trips to visit her father in south Scotland, her mother in Gloucestershire, her grandmother in north Wales, and her in-laws in the Lake District.

En bransjetalsmann sier i en kommentar at en vanlig elbil har større rekkevidde enn 200 miles, en annen at det ikke er noen ulemper ved å gå over til elbil. The Times skriver:

Toddington Harper, chief executive of Gridserve, which operates fast charging points at motorway service stations, said: “There are a lot of myths surrounding electric vehicle charging, but the truth is, it can be just as convenient as using a traditional petrol station and drivers should have the confidence to make the switch today — we would welcome meeting with Allegra to demonstrate all the latest technology first-hand.”

I en kommentar til Strattons uttalelser i The Telegraph skriver Bjørn Lomborg at en overgang til elbiler ikke ville få nevneverdige konsekvenser for klimaet på Jorden:

But, surely, electric cars will save the world? Well, no. The IEA estimates that even if the whole world achieved all of its ambitious electric vehicle targets, the annual CO2 emission reduction will be an additional 53 million tons, reducing global emissions by about 0.1 per cent. According to the UN Climate Panel’s models, if this reduction is continued throughout the rest of the century, it will reduce global temperatures by 0.002°C by 2100.

Strattons kommentarer og IEAs beregninger reiser spørsmål om hvor realistisk det er at elbiler blir dominerende på bilmarkedet.

Italias statsråd for det økologiske skiftet, fysikeren Roberto Cingolani, sa nylig til Il Fatto Quotidiano:

«Hvis vi tenker oss at elbilene straks skulle få en markedsandel på 50 prosent, ville vi ikke engang hatt råmaterialene til å produsere dem, heller ikke ladenettet til å håndtere det.»

Til Huffington Post advarer statsråden også mot konsekvensene av en for brå overgang til elbiler:

«Det er en fordel om alle forstår at så store forandringer skaper usikkerhet ved et helt samfunnssystem. Derfor er det helt avgjørende for meg at de svakeste må beskyttes, og at ikke titusener av mennesker mister jobben fordi en industriell omstilling skal gjennomføres med hastverk.»

 

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.