Overgangen til elektriske lastebiler vil føre til enorme kostnader for det amerikanske folket og bli en belastning for fremtidige generasjoner som vil sitte i et grønt gjeldsfengsel.

«Electric 18-wheelers are even stupider than electric cars», skriver David Blackman i en kommentar i The Telegraph.

Det må nevnes at artikkelen har over syv tusen likes og tusen kommentarer på msn.com, noe som viser at amerikanere – som nordmenn – er like opptatt av baksiden av det som kalles for det grønne skiftet.

Blackman skriver om en studie gjennomført av American Transport Research Institute (ATRI), som regner ut hvor mye Amerikas eksisterende elektriske kraftnett må forsterkes for å konvertere nasjonens lastebilflåte til elektriske kjøretøy.

– Det forbløffer meg fortsatt, sier visepresident i ATRI, Jeffrey Short, om funnene i studien:

– Det vi fant var tre veldig store utfordringer, fortalte Short til Capital Press, og «veldig stor» er en enorm underdrivelse av størrelsen på det virkelige problemet her. Tallene virker overveldende.

– What we found were three very large challenges, Short told the Capital Press, and «very large» is quite an understatement of the magnitude of the real problem here. The numbers seem overwhelming.

For det første fant ATRI at USAs landsdekkende kraftproduksjon må øke med 40 prosent i de kommende årene bare for å imøtekomme den ekstra belastningen som plasseres på de forskjellige regionale kraftnett for å lade opp alle batteriene.

For noen høres det kanskje ut som oppnåelig, men det er det ikke, skriver Blackman. Den ekstra belastningen kommer i tillegg til det som kreves for miljøvennlige varmekilder, lading av personbiler, befolkningsvekst og økonomisk ekspansjon og serverparker.

Til og med AI vil i seg selv kreve en fordobling av kraftproduksjonen, sa OpenAI-sjef Sam Altman på en konferanse i Davos i februar.

– The added load must be found in addition to massive new loads being demanded for low-emissions heating, passenger vehicle charging, population growth and economic expansion, server farms, and even AI, which OpenAI CEO Sam Altman recently said will itself require a doubling of power generation.

USA vi trenge et enormt volum av litium

ATRI anslår at konvertering av den tunge lastebilflåten vil kreve at USA på en eller annen måte må skaffe et volum av litium som tilsvarer 35 år av den nåværende globale produksjonen.

Utvidelse av nettet og produksjon av millioner av tunge lastebilbatteri vil også kreve massive ressurser av kobber, kobolt, grafitt, antimon og en rekke sjeldne jordarter som for øyeblikket ikke er i utbredt produksjon innenfor USAs grenser.

– ATRI estimates that converting the heavy truck fleet will require the US to somehow source a volume of lithium alone that equates to 35 years of current global production of that key mineral.

– Expanding the grid and making all the millions of heavy new truck batteries will also require massive new resources of copper, cobalt, graphite, antimony, and an array of rare earth minerals not currently in widespread production within US borders.

All denne ekstra produksjonen må bli tilgjengelig for det amerikanske markedet raskt, skriver Blackman videre. Men, som S&P Global visestyreformann Daniel Yergin minnet ham om i et  intervju nylig, tar det for tiden 15 til 20 år å åpne en ny gruve i USA, mest på grunn av byråkrati og pågående rettssaker mot utbygginger.

Kina kontrollerer forsyningen for de fleste slike mineraler i dag, og Xi-regjeringen vil tilfredsstille sine egne behov og de til sine allierte før det ville være villig til å øke eksporten til USA og andre vestlige nasjoner.

– It currently takes 15 to 20 years to open a new mine in the US, due to a vast array of permitting and litigation impediments. China controls the supply lines for most such minerals today, and the Xi government will satisfy its own needs and those of its allies before it would be willing to release massively higher volumes to the US and other western nations.

Elektriske lastebiler er tredobbelt så dyre

En helt ny dieseldrevet semitrailer (18-hjuler) koster i dag mellom $150 000 – $180 000, mens ATRI sier en ny elektrisk modell er nesten tredobbelt så dyr, mellom $400 000 – $500 000.

Høyere lastebilkostnader, høyere strømkostnader og høyere transportkostnader vil føre til høyere priser siden semitrailere frakter de fleste forbruksvarer.

– Currently, a brand new diesel-powered 18-wheeler is priced at between $150,000 – $180,000, but ATRI says a new electric model goes for almost triple that, at between $400,00 – $500,000.

– Higher truck costs, higher power costs, and higher transport costs will inevitably lead to higher rates of inflation since most consumer goods are moved to market by 18-wheelers.

Vekten er nok et stort problem

For tiden veier en ny semitrailer (18-hjuler) med forbrenningsmotor litt mer enn 8 000 kilo. Nye elektriske lastebiler veier i gjennomsnitt 15 500 kilo.

Den ekstra vekten fører med seg økt slitasje på veier, broer og relatert infrastruktur som autovern, skriver Blackburn. Amerikas eksisterende infrastruktur var designet for å tåle lettere biler og lastebiler med forbrenningsmotor.

Derfor må all infrastruktur oppgraderes, som vil bety billioner av dollar i økte kostnader mellom nå og 2050.

– Then there’s the weight factor. Currently, a new 18-wheeler with an internal combustion engine averages a little more than 18,000 pounds. New battery electric trucks average 32,000 lbs, give or take.

– The increased impacts to roads, bridges, and related infrastructure like guardrails. America’s existing infrastructure was designed to withstand the lighter weights of internal combustion cars and trucks – all this added weight will require all transportation infrastructure to be upgraded to handle the bigger loads.

– That’s trillions of dollars in increased costs between now and 2050.

Så er det problemet med lading

Elektriske semitrailere trenger å lade i en time eller mer for hver få timer de tilbringer på veiene. Det betyr at flere åpne plasser vil være nødvendig, samt mange flere kraftige ladere.

Langtransport mellom delstatene anses ikke engang som gjennomførbart for nåværende elektriske lastebiler og offentlige ladestasjoner.

– Current electric heavy trucks need to charge for an hour or more for every few hours they spend on the move, which means that a lot more forecourt space will be needed as well as many more chargers: and these will need to be very powerful chargers.

– Long-haul, interstate trucking isn’t even regarded as feasible for current electric trucks and current public chargers: they can only manage “return-to-base” tasks.

En belastning for fremtidige generasjoner

Blackman mener at det er utallige urealistiske mål i den dårlig gjennomtenkte subsidierte energiovergangen som blir tvunget frem av vestlige regjeringer, og elektrisk tungtransport er en av dem.

I USA er den nåværende nasjonal gjelden på mer enn $34 billioner, og en billion dollar legges til den enorme gjelden for hver 100 dager som går. Michael Kelly, som er en høyt kvalifisert elektroingeniør har anslått at overgangen til «netto null utslipp» vil kreve innføringen av en commando economy i USA.

Commando economy er det samme som planøkonomi, et økonomisk system der staten fastsetter hva som skal produseres av varer og tjenester, i hvilken mengde, og hvordan disse skal distribueres mellom innbyggerne.

Blackburn spør til slutt hvor mye mer skal vi belaste våre fremtidige generasjoner før noen med autoritet og sunn fornuft vil kreve et regnskap og revurdering av denne hodeløse rushen inn i et grønt gjeldsfengsel:

– How much more of a load will we force our future generations to bear before someone in a position of authority has the good sense to demand an accounting and reconsideration of this headlong rush into a green debtor’s prison?

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!

Kjøp «Den islamske fascismen» av Hamed Abdel-Samad fra Document Forlag.

Les også